Mediamainonta kääntyi nousuun 2018

Some- ja hakusanamarkkinointi kasvoi viime vuonna. Kokonaisuudessaan mainonta kasvoi +2,4 prosenttia. Toni Tervo

toimittaja

Mediamainonta kasvoi 2,4 prosentilla viime vuonna verrattuna edellisvuoteen. Mainontaan käytettiin yhteensä 1246 miljoonaa euroa vuonna 2018.

Mediaryhmissä digimainonnan kera sanoma- ja aikakauslehtien osuus oli 40 %. Sanomalehtien digitaalinen mainonta paransi sanomalehtien muutosprosenttia. Digitaalisten ja painettujen sanomalehtien mainonta väheni edellisvuodesta -7 prosenttia ja aikakauslehtien mainonta -4 prosenttia.

Some- ja hakusanamainonta kasvoivat edelleen voimakkaasti. Some-mainonta kasvoi 22 % ja hakumainonta 31 %. Ulkomainonta ja messumainonta kasvoivat samoin, 12-15 %.

Tv- ja nettitv:n mainonnan osuus oli kokonaismainonnasta 21 prosenttia ja pysyi suunnilleen samana.

Radion osuus oli 5 prosenttia. Radiomainonta kasvoi kahdella prosentilla edellisvuodesta.

Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n mediaseurantaan ja vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot.

Aiheeseen liittyvää

  1. Medialiitto: Postin kiskurihinnat uhkaavat lehtiä – "Tuetaanko Postin suoramainontaa keinotekoisesti?"
    12.12.2018 13:53
  2. Moni bloggaaja syyllistyy piilomainontaan: "Kuluttajan on voitava tunnistaa mainos mainokseksi yhdellä silmäyksellä"
    14.8.2018 10:28
  3. Moni yritys sortuu piilomainontaan – ”Blogin tai videon kaupallinen luonne halutaan häivyttää”
    4.7.2018 10:38

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut