Raidejokerin hinnannousu närästää Espoon päättäjiä – "Jos tätä ei hyväksyttäisi, se tarkoittaisi hankkeen kaatumista"

POLITIIKKA Hinta kohosi 93 miljoonaa aiemmasta arviosta.

Havainnekuvassa raidejokerin juna on Miestentien pysäkillä Otaniemessä. Havainnekuva/ Hanna Kiema

Sirkku Aalto

Espoon päättäjät eivät ilahdu raidejokeri-pikaraitiolinjan kallistuneesta kustannusarviosta.

Uuden arvion mukaan raidejokerin kustannukset kipuavat nykyrahassa 386 miljoonaan euroon. Espoon ja Helsingin valtuustot hyväksyivät kolmisen vuotta sitten raidejokerin hankesuunnitelman, jonka hintalappu oli 275 miljoonaa euroa.

Rahan arvon muutos huomioiden raidejokeri on kallistunut 93 miljoonaa euroa aiemmasta arviosta. Espoon osuus noususta on 16 ja Helsingin 77 miljoonaa euroa.

Kokoomuksen Espoon valtuustoryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos luonnehtii uutta kustannusarviota isoksi pettymykseksi.

– Ei ole kestävä toimintaperiaate, että valtuusto hyväksyy hankkeen, minkä jälkeen kustannukset nousevat ja sitten hyväksytään kustannusten ylittyminen, Vuornos sanoo.

Koska uusi arvio raidejokerin kustannuksista on aiemmin hyväksyttyä korkeampi, Espoon ja Helsingin valtuustojen on siunattava kustannukset uudestaan. Valtuustot käsittelevät asiaa todennäköisesti maaliskuussa.

Vuornos ja SDP:n Espoon valtuustoryhmän puheenjohtaja Markku Sistonen eivät vielä osaa sanoa, mikä heidän ryhmiensä kanta uuteen arvioon aikanaan on.

– Meidän pitää saada tietää, mistä kustannusten nousu johtuu. Asiaa ei missään nimessä ole helppo hyväksyä, Sistonen sanoo.

Sinisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Jukka Kilpi sanoo, että ryhmä aikoo esittää raidejokerin hylkäämistä.

Monet puheenjohtajat kaipaavat tietoa siitä, voiko raidejokerista karsia jotakin, jotta kustannukset pysyisivät kurissa tai niitä saataisiin pienemmiksi.

– Kuljetaanko pysäkeillä esimerkiksi soraa vai kivettyä pintaa pitkin, havainnollistaa perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Teemu Lahtinen

Perussuomalaisten ryhmä ei ole vielä keskustellut kannastaan kustannuksiin.

Moni puheenjohtaja painottaa, että raidejokerin toimivuus ei saisi kärsiä säästöjen etsimisen nimissä.

– Sitä virhettä ei saa tehdä, että raidejokerin käytettävyyttä heikennetään esimerkiksi pysäkin- tai vuorovälejä pidentämällä, sanoo vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Inka Hopsu

Hopsu uskoo, että vihreiltä löytyy kriittisyydestä huolimatta tukea raidejokerin kustannuskorotukselle.

Niin Hopsu kuin vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Kari Uotilakin pohtivat, voisiko raidejokerin kustannusnousua kompensoida mahdollistamalla sen läheisyyteen vaikkapa lisää asuin- ja toimistorakentamista.

Uotila arvelee, että vasemmistoliiton ryhmä asettuisi tukemaan uutta kustannusarviota.

Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Yrjö Rossi sanoo, että ryhmä suhtautuu kriittisesti uuteen kustannusarvioon.

– Jos tätä ei hyväksyttäisi, se tarkoittaisi hankkeen kaatumista. Pitkin hampain se tultaneen hyväksymään, Rossi ennustaa.

Raidejokeri

Raidejokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja.

Helsingin osuus 386 miljoonan kustannusarviosta on 268 ja Espoon 118 miljoonaa euroa.

Jos raidejokerin rakentaminen alkaisi tavoitellusti kesäkuussa 2019, voisi liikennöinti alkaa kesäkuussa 2024.

Aiheeseen liittyvää

  1. Raidejokeri kallistui yli 90 miljoonaa euroa – Espoon osuus koko kustannusarviosta 118 miljoonaa
    23.1.2019 19:45
  2. Raidejokerin kustannusarvio nousi yli 90 miljoonaa – hintalappu nyt 386 miljoonaa euroa
    21.1.2019 13:41
  3. Raidejokeri tuo liki 20 uutta kerrostaloa Leppävaaraan – havainnekuva näyttää, miten ne asettuvat osaksi maisemaa
    11.1.2019 8:34

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut