Kesäkeliä luvassa talvipyöräilijöille – Espoo valmistelee harjasuolausta ensi talveksi

PYÖRÄILY Helsingissä jo käytössä oleva menetelmä tekee reitistä lumettoman ja jäättömän.

Kaksikymmentä vuotta Espoossa talvipyöräillyt Mikko oli maanantaina pyöräilemässä Keilaniemestä Tapiolan kautta Innopoliin töihin.–Moni ei ehkä ymmärrä, miten helppoa talvipyöräily on ja miten paljon hyvää oloa siitä saa. Olet täysin virkeä, kun olet polkenut töihin. Ei tarvitse istua ensimmäistä tuntia kahvilla. Johanna Erjonsalo

Katja Riihola

Kaupunki selvittää parhaillaan, millä reiteillä Espoossa on eniten talvipyöräilijöitä. Laitteet laskevat pyöräilijöiden määrää seitsemässä eri pisteessä.

Vilkkaimmasta reitistä koitetaan saada faktaa, jotta ensi talveksi suunnitellusta harjasuolausreitistä hyötyisi mahdollisimman moni.

Pelkällä etunimellä esittäytyvä Mikko ajoi maanantaina Keilaniemestä Tapiolaan asioille ja siitä edelleen töihin Innopoliin, vaikka pakkanen paukkui lähes kahdessakymmenessä asteessa. Mies on pyöräillyt kesät talvet jo kahdenkymmenen vuoden ajan.

Lumipuurossa ajaminen on Mikolle tuttua. Suolauksen ympäristöhaitat kuitenkin mietityttävät.

– Harjasuolauksen jälkeen ei olisi perunapeltoa. Liukkauden vuoksi harjasuolausta ei kuitenkaan tarvitse tehdä, jos on nastat alla, hän tietää.

Mikko hankki nastarenkaat yhdeksän vuotta sitten, eikä ole kaatunut sen jälkeen.

Hän on tyytyväinen Espoon ”yllättävän hyviin” reitteihin.

– Talvessa on yleensä vain yksittäisiä päiviä, jolloin pyörällä ei pysty kulkemaan. Viime vuonna tuli mentyä muutaman kerran metrolla töihin Niittykumpuun, hän kertoo.

Perheessä ei ole autoa. Vaimo pyöräilee vuodesta suurimman osan, mutta käyttää ydintalvella metroa.

Mikko aloitti pyöräilyn, koska kyllästyi odottamaan bussia opiskeluaikana. Bussia odottaessa olisi jo pyöräillyt pitkälle. Ympäristötietoisuuttakin löytyi.

– Silloin ei huolestuttanut ilmastonmuutos, vaan ilmansaasteet. Tuntui loogiselta ajatella, että se, mikä pakoputkesta tulee, ei voi olla terveellistä.

KatutuotantopäällikköTeemu Uusikauppila Espoon kaupungilta kertoo, että talvipyöräilijöitä on Espoossa jo niin paljon, että nyt kannattaa ryhtyä suunnittelemaan, miten harjasuolaus tultaisiin toteuttamaan ensi talvena.

Uusikauppilan mukaan talvipyöräilijöiden määrät ovat olleet parhaimmillaan noin 20 prosenttia kesäajan pyöräilijämäärästä.

– Jos pyöräily tulisi helpommaksi harjasuolaamisen avulla, voisi talvipyöräilijöiden määrä nousta nykyistä korkeammaksi. Ja jos saisimme kohdistettua harjasuolauksen oikeaan reittiin, se voisi houkutella täysin uusiakin talvipyöräilijöitä.

Harjasuolauksen jälkeen asfaltin pitäisi olla jäätön ja lumeton. Toisaalta sen kustannukset ovat vähintään puolitoistakertaiset auraus- ja hiekoituskustannuksiin nähden, Uusikauppila kertoo.

– Harjasuolauksen tavoitteena on saada aikaan kesäkeli Suomen talveen niin, että reitti olisi lumeton ja jäätön. Reitille ei tarvittaisi myöskään hiekoitussepeliä, joka saattaa puhkoa renkaita.

Helsinki harjasuolaa pyörätiensä Espoon rajalle Kuusisaarentiellä ja Länsiväylän varressa. Espoon puolelle poljettaessa muutos on iso.

– Yksi ajatus on, että jatkaisimme harjasuolauksella Helsingin reittejä, Uusikauppila sanoo.

Tänä talvena pyöräilijöitä on yritetty palvella aiempaa paremmin priorisoimalla aurauksessa vilkkaimmiksi tiedettyjä pyöräilyreittejä. Tällaisia ovat muun muassa Länsiväylän varsi Helsingin rajalta Matinkylään, Kehä I:n varsi Leppävaaraan, Kehä II:n varsi ja Mankkaanlaaksontie, jossa aurojen tukikohta sijaitsee.

Pyöräilyolosuhteiden parantamista Espoossa ajaa muun muassa vihreät, joiden esityksestä Espoon budjettiin saatiin 100 000 euron määrärahalisäys, jota tultaneen käyttämään juuri harjasuolausmenetelmän käyttöönottoon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

  1. Espooseen aukeaa ensi viikolla uusi koronatestien drive in -kaista – sijoituspaikkana Tapiola
  2. Yksi kuoli raskaan ajoneuvon ja henkilöauton nokkakolarissa Kirkkonummella – onnettomuuspaikalla kantatie 51:llä käytössä kiertotie
  3. Espoolaisen Markuksen, 26, elämäntarina kosketti – saa elämänsä ensimmäisen työpaikan lakutehtaalla ja omistusasunnon
  4. Kirkkonummi aloittaa maanantaina kangasmaskien jaon – jokainen hakija saa kolme
  5. Poliisilta lisätietoa Kirkkonummen kuolonkolarista – kuorma-auto törmäsi ajoneuvoyhdistelmän keulaan kolaroineeseen henkilöautoon
  6. Moottoripyöräilijä kuoli Espoossa kolarissa henkilöauton kanssa
  7. Kertakäyttömaskien määrä kasvaa vauhdilla – miten ne pitäisi käytön jälkeen hävittää? Ainakaan yhteen paikkaan niitä ei saa laittaa, varoittaa asiantuntija
  8. Espoossa todettu 981 koronatartuntaa – viikon aikana 30 uutta tapausta
  9. Leppävaaran uimahallissa ja maauimalassa viikonloppuna olleella henkilöllä todettu koronavirustartunta
  10. Kauniainen aloitti jo kasvomaskien jakamisen vähävaraisille
  11. Perhejuhlat koronasta huolimatta – mitä jos vierailijat porrastaa eri aikoihin, entä saako kukkia ojentaa? Asiantuntijalääkäri vastaa
  12. Tapiolan kahluualtaan kausi vetelee viimeisiään – allasta aletaan tyhjentää jo maanantaina
  13. Espoo kertoo maanantaina kasvomaskien jakelusta
  14. Maskisuositus tuli: Espoo pohtii nyt, missä ja milloin kasvomaskeja aletaan jakaa vähävaraisille
  15. Kiekko-Espooseen myös kanadalaisväriä – konkarisentteri on tuttu liigasta ja KHL:stä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.