Raidejokeri kallistui yli 90 miljoonaa euroa – Espoon osuus koko kustannusarviosta 118 miljoonaa

LIIKENNE Työt alkavat pian, mikäli päätökset tehdään ripeästi.

Havainnekuvassa raidejokeri kulkee Linnoitustiellä Leppävaarassa. Havainnekuva/ Hanna Kiema

Klaus Nurmi

Raidejokerin rakentamistyöt alkavat jo ensi kesäkuussa, jos päätökset hankkeesta etenevät sujuvasti Espoossa ja Helsingissä.

Päättäjien on annettava uusi valtuutus raidejokerin jatkamiselle, sillä sen hinta on noussut 93 miljoonaa euroa kolmen vuoden takaisesta päätöksestä.

Uusi kustannusarvio on nyt 386 miljoonaa euroa. Espoon ja Helsingin vuonna 2016 hyväksymässä hankepäätöksessä hintalappu oli 275 miljoonaa euroa.

– Toivomme päätöksenteolle ripeää vauhtia niin, että jos hankkeen jatkamisesta päätetään myönteisesti, sitä voidaan jatkaa täydellä höyryllä, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski

Kierros alkaa ensi perjantaina HKL:n johtokunnan ylimääräisellä kokouksella, jonka jälkeen molempien kaupunkien kaupunginhallitusten on määrä käsitellä hanketta helmikuussa.

Lopullisen päätöksen tekevät valtuustot, todennäköisesti maaliskuussa.

Raidejokeri toteutetaan tilaajien eli Helsingin ja Espoon sekä urakoitsijoiden ja suunnittelijoiden allianssina. Tilaajapuolen projektijohtajan Juha Saarikosken mukaan kustannusarvio perustuu allianssin kehitysvaiheessa laadittuihin tarkentuneisiin suunnitelmiin ja laskelmiin.

– Kaikki osapuolet ovat myös sitoutuneet siihen, Saarikoski sanoo.

Luvassa on bonuksia, jos kustannuksia pystytään alittamaan. Samoin on vastattava myös ylityksistä.

Raidejokerin rakentaminen alkaa samalla kertaa yli kymmenessä kohdassa linjaa.

Rakentaminen vie aikaa noin viisi vuotta, arvioi allianssin projektipäällikkö Ari Bergström

– Mikäli työt pääsevät alkuun ensi kesänä, hanke voisi valmistua kesäkuussa 2024, hän toteaa.

Raiteiden rakentamisen lisäksi allianssi toteuttaa niin sanottuina liittyvinä hankkeina muun muassa kevyen liikenteen reittien ja katujen parannuksia.

Espoon kaupunkitekniikan johtajan Harri Tanskan mukaan katukohteita ovat esimerkiksi Otaniemen Maarintie ja Leppävaaran Ravitie.

– Laajalahdessa puolestaan aikataulua haastaa se, että siellä asemakaavasta on valitettu. Valitus on nyt hallinto-oikeudessa.

Keilaniemessä taasen raidejokerin pääteaseman kohdalla asemakaava on vasta tänä keväänä menossa käsittelyyn.

Tanskan mukaan raidejokeri on jo lisännyt kiinnostusta maankäyttöön Leppävaarassa, Otaniemessä ja Keilaniemessä.

Varikko myös

Helsingin osuus raidejokerin uudesta kustannusarviosta on 268 ja Espoon 118 miljoonaa euroa.

Raitiotien lisäksi rakennetaan 69,5 miljoonaa euroa maksava varikko Helsingin Roihupeltoon. Kaupungit tekevät siitä erillisen päätöksen kevään aikana. Espoo maksaa varikosta huomattavasti vähemmän kuin Helsinki.

Raidejokerin linjasta noin 16 kilometriä sijoittuu Helsinkiin ja 9 kilometriä Espooseen. Linja ulottuu Itäkeskuksesta Keilaniemeen.

Raiteilla korvataan runkobussilinja 550, jolla matkustaa jopa 40 000 matkustajaa vuorokaudessa.

Ennusteen mukaan vuonna 2030 raidejokerilla olisi jo 92 000 matkustajaa vuorokaudessa.

Raitiotievaunujen hankinta maksaa runsaat sata miljoonaa euroa.

Aiheeseen liittyvää

  1. Raidejokerin kustannusarvio nousi yli 90 miljoonaa – hintalappu nyt 386 miljoonaa euroa
    21.1.2019 13:41
  2. Raidejokeri tuo liki 20 uutta kerrostaloa Leppävaaraan – havainnekuva näyttää, miten ne asettuvat osaksi maisemaa
    11.1.2019 8:34
  3. Raidejokeri kolkuttelisi Otaniemessä reilun parinkymmenen metrin päässä kerrostalon seinästä – asukkaat vaativat muutosta
    10.1.2019 6:45

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut