Opettajilta täystyrmäys digi- ja ilmiöoppimiselle – Yle: "Emme ole viihdetyöntekijöitä"

Kuvituskuva. Arkisto/Veera Visuri

Jukka Hämäläinen

Opettajat tyrmäävät uuden opetussuunnitelman. Vain joka neljäs opettaja on sitä mieltä, että se edistää oppimista.

Tämä ilmenee Ylen kyselystä, jonka se teki yhteistyössä opettajien etujärjestön OAJ:n ja Rehtorit ry:n kanssa.

Uusi opetussuunnitelma toi kouluihin digi- ja ilmiöoppimisen. Opetuksessa hyödynnetään tekniikkaa ja yhdessä tekemistä, ja asioita opiskellaan entistä enemmän kokonaisuuksina.

Rehtoreista sen sijaan enemmistö (62 %) katsoo, että uusi opetussuunnitelma auttaa oppimista.

Tavoitteita opettajat pitivät sinänsä hienoina, mutta korkealentoisina.

– Valitettavasti se tarkoittaa sitä, että liian nuorille oppilaille sysätään liikaa vastuuta omista oppimisistaan, yksi vastaaja kommentoi.

– Koulu ei ole viihdelaitos emmekä me opettajat viihdetyöntekijöitä. Elämä on jatkuvaa oppimista ja usein melko kovaa työtä. Uusi opetussuunnitelma ei valmenna mitenkään tähän, toinen toteaa.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut