Kehä III:n alla piilee sortumavaara, osuudella 48 000 ajoneuvoa päivittäin: "Jos paalut hajoavat, tie voi mennä nopeasti liikennöintikelvottomaksi"

LIIKENNE Tieosuudella Askiston kohdalla liikkuu joka päivä noin 48 000 ajoneuvoa.

Jos paalut hajoavat, tie voi mennä nopeasti liikennöintikelvottomaksi, sanoo Vantaan liikennesuunnittelupäällikkö Markus Holm. Tiina Örn

Tiina Örn

Kehä III:n alla oleva puupaalutus on lahoamassa. Liikenneviraston pelkona on, että osa laatasta sortuu yllättäen. Kyseinen vaaranpaikka on Kehä III:lla Vantaan puolella Askiston kohdalla, lähellä Espoon rajaa. Tieosuudella liikkuu päivittäin noin 48 000 ajoneuvoa.

Vantaan liikennesuunnittelupäällikkö Markus Holm tietää Askiston kohdan olevan ensimmäisenä Kehä III:n korjaushankkeiden kiireellisyyslistassa.

– Se on pakko korjata seuraavaksi. Jos paalut hajoavat, tie voi mennä nopeasti liikennöintikelvottomaksi, sanoo Holm.

Parannustöiden suunnittelu on alkanut. Työt koskevat kaikkiaan noin puolentoista kilometrin osuutta välillä Askistontie-Tavastkullantie. Rahaa remonttiin ei kuitenkaan vielä ole.

– Rakennussuunnittelu on käynnissä, mutta toteutuspäätöstä ei ole vielä tehty, kertoo Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Kirsi Pätsi

Vaikka päätöksiä ei vielä ole, Pätsin mukaan on täysin mahdollista saada parannustyöt käyntiin vuonna 2020. Hankkeen toteuttaja on ensi vuoden alusta Väylävirastoksi muuttuva Liikennevirasto.

Paalulaatan korjaamisen ja Kehä III:n leventämisen lisäksi tarkoituksena on rakentaa Askiston kohtaan eritasoliittymä siltoineen. Se mahdollistaisi ajon kehältä Askistoon riippumatta siitä kummasta suunnasta on tulossa.

Parannustöihin sisältyy myös uuden yhteyskadun rakentaminen Askiston ja Hämeenkylän välille. Kehän yli siltaa pitkin kulkeva väylä helpottaisi jatkossa joukkoliikenteen kehittämistä. Yhdyskatu-niminen väylä toimisi kiertotienä Kehä III:n korjauksen aikana.

Projektipäällikkö Pätsi uskoo, että työt toteutettaisiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vuoden aikana rakennettaisiin risteyssilta liittymineen sekä Yhdyskatu. Toisen vuoden aikana tehtäisiin Kehä III:n levennys- ja parannustyöt Yhdyskatua kiertotienä käyttäen.

Aiheeseen liittyvää

  1. Martin Fiat hajosi Kehä III:lle Flamingon kohdalle, ja siitä alkoi tapahtumasarja, joka vei omistajan ulosottoon – "Tämä oli hiukan kimurantti juttu" 14.11.2018 8:33
  2. Kehä III täytti pyöreitä vuosia – tie siirsi aikoinaan jopa Espoon kuntakeskuksen paikkaa 24.10.2018 6:45

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut