Heijastinkampanja siivitti Jami Haajasen Espoon positiivisimmaksi

TURVALLISUUS Lapset ja nuoret eivät näy pimeällä ja se huoletti Jami Haajasta. Hän tarttui asiaan somen kautta.

Espoon positiivisimpana palkittu Jami Haajanen toivoo vanhempien opettavan lapsiaan heijastimen käyttöön. Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Se alkoi yhdestä havainnosta ja somepäivityksestä reilu vuosi sitten – ja tiistaina Jami Haajanen palkittiin Espoon positiivisimpana.

Haajanen on jakanut viime ja tämän vuoden aikana kouluihin ja päiväkoteihin jo 17 500 heijastinta. Kampanja jatkuu myös ensi vuonna, hän lupaa.

Palkitsemistilaisuudessa Haajanen vielä haastoi Espoon kaupunginjohtajan Jukka Mäkelän, että jatkossa jokaiselle espoolaiselle ekaluokkalaiselle hankitaan heijastin kouluvuoden alussa. Mäkelä lupasi.

Syyskuussa 2017 Haajanen ajoi jalkapallopelin jälkeen kotiin päin ja huomasi pari vastaan tulevaa pyöräilijää.

– He olivat tummissa vaatteissa ja aloin miettiä, että mitäs jos en olisikaan nähnyt heitä, kun he ylittävät tietä, Haajanen kertoo.

Samana iltana hän kirjoitti Facebookiin huolensa siitä, että lapset ja nuoret kävelevät ja pyöräilevät pimeässä ilman heijastinta.

Hän lupasi jakaa heijastimia kouluihin ja päiväkoteihin, jos niitä joiltakin kertyisi.

– Ensimmäinen yritys tuli mukaan seuraavana aamuna. Paikallinen autokoulu halusi lahjoittaa heijastimia, selvittää Haajanen.

Somepäivitys alkoi levitä ja lisää yrityksiä ilmoittautui lahjoittajiksi. Jotkut tarjosivat rahaa, koska heillä ei ollut heijastimia.

– Jouduin kieltäytymään, sillä teen tätä yksityishenkilönä eikä ole rahankeräyslupaa. Rahaa ei tässä hommassa pyöri, Haajanen sanoo.

Lisävauhtia kampanja sai, kun Haajanen kutsuttiin MTV3:n Posse-ohjelmaan.

– He lahjoittivat minulle heijastimia suorassa lähetyksessä. En voinut kuvitellakaan tuollaista tapahtuvan, sillä mediat eivät olleet noteeranneet kampanjaa enkä ollut tyrkyttänyt itseäni mihinkään, Haajanen kertoo.

Kampanja paisui ja kun siinä oli mukana niin perhe kuin kavereitakin, Haajanen perusti sitä varten oman Jamivision -sivuston Facebookiin. Hän käyttää kampanjaan omaa aikaansa ja välillä työaikaakin, kiitos joustavan työnantajan.

Heijastimia kertyi viime vuonna yli 10 000 kappaletta. Suurin osa niistä oli yritysten omia eli Haajasen kautta yritykset saivat myös näkyvyyttä.

– Koulut ja päiväkodit ottivat minuun yhteyttä, kun pidin kampanjaa yllä ja kyselin, kuka tarvitsee heijastimia.

Tänä vuonna heijastimet jaettiin Isossa Omenassa syksyllä järjestetyssä tapahtumassa.

Heijastimien jakamisen lisäksi hän on myös käynyt kouluissa puhumassa hankkeestaan, esimerkiksi entisessä koulussaan Matinkylässä.

– En itse aikanaan ollut se helpoin tapaus. Toinen nimeni on Vilpertti ja se kyllä kuvasti minua nuorena, Haajanen naurahtaa.

Markkinointipäällikkönä työskentelevästä 26-vuotiaasta Haajasesta tuli isä 18-vuotiaana ja hän haluaa olla esimerkkinä tyttärelleen. Hän on myös löytänyt itsestään kunnianhimon tekemiseen ja asettanut itselleen tavoitteita.

– Vaikka koulu ei aina sujuisikaan niin se on lopulta itsestä kiinni, mitä pystyy vaikuttamaan.

Kolme ehdolla

Espoon vuoden positiivisin -äänestyksen järjestävät Espoon kaupunki, Espoon nuorkauppakamari ja Länsiväylä-lehti.

Lukijoilta tuli runsaasti ehdotuksia ja eniten niitä keräsivät Elli Söderlund, Sanna Valvanne ja Jami Haajanen.

Viime vuoden positiivisin oli Kauklahteen kalakaupan perustanut Max Grönholm.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut