Medialiitto: Postin kiskurihinnat uhkaavat lehtiä – "Tuetaanko Postin suoramainontaa keinotekoisesti?"

Sanomalehtien Liiton teettämän selvityksen mukaan Postin jakeluhinnat ovat nousseet vuodesta 2010 vuoteen 2017 keskimäärin 47 prosenttia. Arkisto / Johanna Erjonsalo

toimitus

Lehtikustantajat ovat erittäin huolissaan Postin ilmoittamien jakeluhintojen korotusten vaikutuksista lehtien toimintaedellytyksiin.

Posti julkisti viime viikolla muutoksensa kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointipalvelujen hinnastoihin ja palveluihin. Lehtien ja kirjeiden jakelun hinnat nousevat tuntuvasti, mutta Postin oman mainostuotteen Postisen hinnat eivät nouse lainkaan.

– Tämä hämmästyttää suuresti sanomalehtien, aikakauslehtien ja kaupunkilehtien kustantajia. Heille syntyy perusteltu epäily, että Postin myymän suoramainonnan hintaa tuetaan näin keinotekoisesti, samalla kun nostetaan sen kanssa mainosmarkkinoilla kilpailevien lehtien jakeluhintoja, toteaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg

Posti on jo pitkään nostanut jakeluhintojaan huomattavasti enemmän kuin alan yksityiset toimijat, ilmenee Sanomalehtien Liiton Spring Advisorilla teettämästä jakeluselvityksestä. Vuodesta 2010 vuoteen 2017 Postin hinnat ovat nousseet keskimäärin 47 prosenttia.

Holmbergin mukaan Postin hinnoittelupolitiikka osoittaa hyvin valtionyhtiön kaksoisroolin ongelmallisuuden.

– Päättäjien olisi linjattava, onko Postin tärkeämpi tuottaa palveluja kansalaisille vai rahallista tuottoa valtiolle. Postin yhteiskunnalliset tehtävät tulisi jatkossa eriyttää puhtaista markkinatoiminnoista, jotta jakelupalvelut ja tasapuolinen tiedonsaanti kyettäisiin turvaamaan koko maassa.

Kun kirjeiden ja lehtien jakelumäärät väistämättä pienenevät, olisi jakelujärjestelmä Medialiiton mielestä uudistettava niin, että erillisiä jakeluja yhdistetään ja ne kilpailutetaan alueellisesti. Kustannustehokkuus paranisi, ja posti voitaisiin jakaa maaseudulla jopa aikaisemmin. Lisäksi päällekkäisten kuljetusten poistuminen pienentäisi hiilijalanjälkeä.

– Ilman rakenteellisia uudistuksia edessä on yhä lisää hinnankorotuksia ja palvelutason heikennyksiä. Ne vaarantavat lehtien toimintaedellytykset. Ilman pikaisia toimia voi Suomeenkin syntyä valkeita alueita, joissa paikallista demokraattista päätöksentekoa ei seuraa eikä valvo kukaan, Holmberg huomauttaa.

Medialiitto

Media-alan ja graafisen teollisuuden yritysten edunvalvontajärjestö, jonka jäsenyritykset edistävät sananvapautta, kotimaista kulttuuria ja demokratiaa tuottamalla suomalaisille laadukkaita mediatuotteita ja -palveluja.

Jäsenjärjestöjä ovat Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, Sanomalehtien Liitto ja Suomen Kustannusyhdistys, jotka yhdessä edustavat lähes 700 yritystä, jotka työllistävät noin 20 000 henkilöä ja tuottavat 4,3 miljardin euron liikevaihdon.

Aiheeseen liittyvää

  1. Joulupostimerkin hinta kallistui poskettomat 91 prosenttia – missä menee kipuraja?
    12.12.2018 5:55
  2. Mediatalo Keskisuomalainen ostaa jakeluyhtiö Suomen Suoramainonnan – "Laajentaa tuotetarjontaa merkittävästi"
    23.11.2018 12:50
  3. Medialiiton Kangaskorpi: "Jakelutiedot avattava, jotta postinjakelu turvataan"
    21.9.2018 15:00
  4. Pian yhä useampi firma jakaa postia – Kirjepostin kilpailutus alkaa
    15.1.2018 12:03

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut