Peter Vesterbacka kiistellystä Tallinna-tunnelista: "On vain yksi hanke"

Tallinnan ja Helsingin välille suunniteltu 15 miljardin euron tunnelihanke on herättänyt viime päivinä korkean tason poliittista keskustelua ja kummastelua siitä, montako tunnelihanketta on meneillään ja kuka niitä ajaa.

Suomen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi viime viikon perjantaina Uuden Suomen mukaan, että tunnelihankkeita voi olla vain yksi.

US:n mukaan Berner olisi tyrmännyt liikemiesPeter Vesterbackan ympärille kietoutuvan tunneliprojektin.

–Todellisuudessa voi olla vain yksi hanke, Berner sanoi Helsingissä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa Uuden Suomen mukaan.

Hänlisäsi myös, että hanke tarvitsee kaupunkienja valtioidentuen. Mukana tiedotustilaisuudessa olivat myösViron talous- ja infrastruktuuriministeri Kadri Simson sekäHelsingin kaupungin pormestari Jan Vapaavuori ja Tallinnan varapormestari Andrei Novikov

Peter Vesterbackan mukaan aktiivisia hankkeita on tällä hetkellä vain yksi, kertoo uutissivusto Tallinna24.

− On vain yksi hanke, mutta siinä on kaksi tunnelia. Toinen matkustajaliikenteelle ja toinen rahtiliikennettä ja huoltotoimenpiteitä varten, Vesterbacka sanoi T24:n mukaan Tallinnassa viime viikolla järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Vesterbackan mukaan yhteistyö sekä Viron että Suomen viranomaisten kanssa on toiminut hyvin.

Aiemmin pääministeri Juha Sipilä (kesk) on todennut, että tunnelihanke tarvitsee toteutuakseen yksityistä rahoitusta.

Vesterbackan mukaan tunnelin rakennusbudjetti on15 miljardia euroa, josta 30 prosenttia on tarkoitus saada omistajilta ja 70 prosenttia lainoina. Koko lainasummasta noin puolet tulisiEuroopasta ja toinen puoli Aasian maista.

− Ei 15 miljardin euron kerääminen mielestäni niin kovin paljoa eroa 15 miljoonan euron keräämisestä. Kyse on samanlaisista keskusteluista rahoittajien kanssa, kuin missä tahansa startup-toiminnassa. Peruslogiikka ja tekeminen on samanlaista. Meillä on systemaattinen suunnitelma, jonka mukaan etenemme, Peter Vesterbacka sanoi Tallinnassa T24:n mukaan.

Vesterbackan projektissa ympäristövaikutusten arviointi on jo pitkällä ja arvio on tarkoitus jättää ely-keskukselle tammikuun 2019 aikana.

− Vaikka kyseessä on maailman pisin meren alle rakennettava rautatietunneli, ei hankkeessa ole mitään sellaista, jota ei olisi jo aikaisemmin tehty. Pöyryllä on aikaisempaa kokemusta samanlaisesta projektista, sillä olimme mukana Sveitsin Gotthardin 57 kilometriä pitkän rautatietunnelin rakentamisessa, vanhempi konsultti ja tunnelihankkeen ympäristövaikutusten arvioinnin projektipäällikköKaroliina Jaatinenkertoi T24:n mukaan.

Maantaina Vesterbacka tiedotti saaneensa hankkeelle100 miljoonalla euron rahoituksen dubailaiseltaARJ Holding LLC:ltä.

Ennen ensimmäisen rahoittajan saamista kaikista projektin kuluista ovat vastanneet Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen He ovat muun muassa maksaneet viime keväänä Suomen puolella aloitetun ympäristövaikutusten arviointityön, jota on ollut tekemässä 40 hengen tiimi konsulttiyhtiö Pöyryltä.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut