Viime perjantainen shoppailun superpäivä Black Friday nosti Suomessakin rajua ostohysteriaa. Suuret alennusprosentit saattoivat sokaista kuluttajat luulemaan, että tarjoustuotteet olivat nyt ennennäkemättömän halpoja. Välillä totuus oli kuitenkin päinvastainen.
Esimerkiksi Gigantissa LG:n tarjouspesukone maksoi perjantaina 399 euroa, vaikka viikkoa aiemmin normaalihinta oli ollut 389 euroa eli kymmenen euroa vähemmän. Asiasta kertoneen Suomen Kuvalehden mukaan kaupan verkkosivusto väitti, että kuluttaja säästi kuitenkin 70 euroa.
Myös osa alennusprosenteista oli laskettu väärin. SK kertoo Gigantin kuivausrummusta, jossa alennusprosentti oli 44, vaikka todellinen alennusprosentti oli vain 41.
Vastaavia esimerkkejä löytyi myös muun muassa Powerin ja Veikon Koneen televisioista.
Kodinkoneliikkeiden edustajat sanoivat SK:n haastattelussa, että hintojen muutosten syinä saattavat olla inhimilliset virheet ja nopeasti vaihtelevan markkinatilanteen vaikea ennustettavuus.
– Jos ensi viikolla on jotain halvemmalla, niin tuotteen voi aina palauttaa, saada rahat takaisin ja ostaa sitten halvemmalla, Gigantin kaupallinen johtaja Jarno Sainio sanoi.