TM: Peltipoliisit eivät paranna liikenneturvallisuutta – "Valvonta on enemmän valtion rahastusta"

Emeritusprofessorin mukaan peltipoliiseilla sakottaminen on pelkkää valtion rahastusta, jota ei voi perustella liikenneturvallisuudella. Kuvituskuva. arkisto/Anton Soinne

Tanja Kuisma

Poliisi hankkii lisää ja entistä tehokkaampia valvontakameroita, vaikka nykyisetkin lähettävät Tekniikan Maailman mukaan vuodessa jo yli puoli miljoonaa sakkoa tai huomautusta pienistä ylinopeuksista.

Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo sanoo, etteivät valvontakamerat paranna liikenneturvallisuutta.

TM:n haastatteleman Tervon mukaan tavallisten, terveiden ja selvien kuskien rokottaminen pienistä ylinopeuksista teknisen valvonnan avulla on enemmän valtion rahastusta kuin liikenneturvallisuustyötä. Ei hänkään vastusta nopeuksien valvontaa, mutta mekaaninen kameravalvonta ei huomaa pahimpia riskejä.

– Liikennevalvonnan painottuminen tekniseen nopeusvalvontaan on väärä. Vain yhdellä painotuksella ratsastaminen on liikenneturvallisuuden kannalta pikemmin epäteko, Tervo sanoo TM:lle.

Tervo perustaa väitteensä pitkäaikaiseen kokemukseensa onnettomuustutkintalautakunnan jäsenenä. Hän listaa onnettomuuksien johtuvan pääasiassa muista syistä kuin pienistä ylinopeuksista, joiden kontolle menee vain viisi prosenttia onnettomuuksista.

Aiheeseen liittyvää

  1. Porsche-kuski heilutteli keskisormea peltipoliisille – poliisi ottaa rikoksen tarkempaan tutkintaan
    19.10.2018 11:39

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut