Länsiväylän suorat linjat vetivät heti matkustajia – "En viitsi kärsiä Matinkylän sumpusta"

JOUKKOLIIKENNE Liityntäliikenteeseen tympääntyneet pääsevät nyt Espoonlahdesta suoraan Kamppiin. Ja takaisin.

Erkki Savilampi pääsee nyt Aallon pysäkiltä Kivenlahdesta suoraan bussilla Kamppiin. Hän ehti kyllästyä kulkemiseen Matinkylän metroaseman kautta. Johanna Erjonsalo

Klaus Nurmi

Suorat bussilinjat Espoonlahdesta Kamppiin vetivät matkustajia heti alusta eli maanantaiaamusta lähtien.

Valtavaa ryntäystä busseihin ei kuitenkaan ollut havaittavissa, ainakaan linjojen alkupään parilla ensimmäisellä pysäkillä. Vuorot ajoivat 10–15 minuutin välein ja jotkut bussit olivat melko täysiä jo kolmannella pysäkillä, toisissa taas tilaa oli väljemmin.

Kivenlahdenkadun Aalto-pysäkille astellut Erkki Savilampi havahtuu, kun linjan 146 bussi ilmestyy tunnelista näkyviin.

– En mene tuolla, en mene, hän sanoo painokkaasti ja päästää vielä kirosanan.

Hän odottaa 146A:ta, joka vie hänet suoraan Kamppiin. 146 edustaa liityntäliikennettä, joka harmittaa Savilampea ”aivan helvetisti”.

– Se on ollut kärsimystä vuoden alusta asti. Olen joutunut kulkemaan Matinkylän kautta ja se on pidentänyt matkaa vähintään viisitoista minuuttia, joskus puolikin tuntia.

Matinkylässä voi myös kulua minuutteja, kun jono matelee liukuportaita kohti.

Suora linja tuo Savilammen niin ikään takaisin Kampista iltapäivällä.

– En viitsi kärsiä siitä Matinkylän sumpusta. Sitä paitsi Kampista tulevista metroista toinen päättyy aina Tapiolaan ja siitä tulee lisää odottelua.

Savilammen mielestä suorat bussilinjat olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin. Metron pääasialliseksi käyttäjäksi hän arvelee ryhtyvänsä sitten kun metrojatke Kivenlahteen valmistuu.

Pysäkillä suoraa bussilinjaa odotteleva rouva kertoo liityntälinjojen pidentäneen hänen matka-aikojaan yli 20 minuuttia suuntaansa. Hän ei halua esiintyjä jutussa nimellään.

– Joissakin vuoroissa metro oli myös ruuhkainen, mutta siinä oli myös paljon katkoksia. Se lisäsi epävarmuutta, hän sanoo.

Suorat linjat parantavat tilannetta ja hänen mukaansa matkustajille pitääkin olla vaihtoehtoja, vaikka se maksaisi enemmän.

– Sitä vartenhan me maksamme veroja, että saamme terveydenhoidon, koulutuksen ja julkisen liikenteen, hän napauttaa.

Suorien linjojen aloitusta Kampin terminaalissa seurasi aamulla Helsingin seudun liikenteen HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Tero Mertanen

– Ihan hyvältä vaikutti, linjat pysyivät aikataulussa. Terminaaliin tulleissa busseissa oli enimmillään 20–30 matkustajaa, osa oli tosin voinut jäädä pois jo Ruoholahdessa.

Kampista kohti Espoonlahtea lähteneissä busseissa oli enimmillään noin kymmenen matkustajaa. Ensimmäisen päivän perusteella Mertanen ei vielä tee kovin syvällisiä arvioita.

– Tilanne varmaan tasaantuu parin viikon kuluessa. Uskon, että matkustajamäärät vielä kasvavat, kun tieto linjoista kiirii laajemmalle, hän sanoo.

Uusia busseja

Neljää suoraa bussilinjaa liikennöivät Nobina ja Pohjolan Kaupunkiliikenne.

Nobinan liikennejohtaja Mårten Winqvist iloitsee mallikkaasta aloituksesta; matkustajat tiesivät uusista linjoista eikä busseja tarvinnut ajaa tyhjinä.

Alussa linjoja ajetaan vanhalla kalustolla, mutta Winqvistin mukaan tuliteriä busseja on tulossa muutaman viikon sisällä.

Kampin terminaalissa Espoonlahden suorat linjat lähtevät laitureista 50, 51 ja 52.

Suoria linjoja ajetaan aamun ja iltapäivän ruuhka-aikoina.

Aiheeseen liittyvää

  1. Espoo perkaa vaihtoehtoja kääntöraiteelle – " Luottamus HSL:n laskelmiin on nyt aika heikkoa"
    17.10.2018 6:30
  2. Espoo vaatii tiukasti parannuksia joukkoliikenteeseen – HSL:n johtajat kuuntelivat korvat punaisina
    27.8.2018 13:30
  3. Metrokapina nostaa taas päätään Espoossa: 20 kilometrin matka Helsinkiin kestää jopa tunnin
    20.8.2018 6:45

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut