Espoolainen Harriet Laaja, 68, urheilee joka päivä vähintään tunnin – liikuntakeskuksissa jyllää huippukuntoisten seniorien buumi

LIIKUNTA Liikuntakeskuksissa käy jopa kahdeksankymppisiä, jotka päihittävät kunnollaan monen nuoremman.

Kuntosaleilla ja liikuntakeskuksissa on huomattu seniorien liikuntabuumi. Saleilla ja ohjatuilla tunneilla näkee ikäihmisiä, jotka päihittävät kunnollaan monet nuoremmat kävijät.

– Buumi on jatkunut jo aika pitkään, sanoo seniorien ohjaamiseen erikoistunut personal trainer ja fysioterapeutti Heidi Alarvo, joka ohjaa myös ryhmäliikuntatunteja Nihtisillan Lady Linessa.

Siellä ei ole erikseen senioreille suunnattuja tunteja.

– Meidän seniorit pysyvät hyvin mukana normaaleilla tunneilla, Alarvo tietää.

Nykyään on niin sanotusti sallittua maksaa liikunnasta.”

Seniorien kuntoilubuumi on pistetty merkille myös Matinkylän Foreverissä.

– Meillä on ollut senioritunteja jo monta vuotta ja niiden määrää on koko ajan lisätty, kertoo kuntoklubin johtaja Sanna Mäkelä

Hän korostaa, että senioritunnit eivät ole mitään kevyttä tuolijumppaa.

– Meillä on hyvin erilaisia tunteja ja osa on koreografisesti haasteellisia ja aerobicmaisia.

Lavista eli lavatanssijumppaa tiistaina Matinkylän Forveverissä ohjannut ryhmäliikuntaohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Pia Kurkela on huomannut työssään, että ikäihmiset ovat todella hyvässä kunnossa.

– Kuntoilubuumin yksi syy saattaa olla siinä, että edellisiin sukupolviin verrattuna nykyään on niin sanotusti sallittua maksaa liikunnasta. Sitä ei koeta turhamaiseksi, vaan ymmärretään itsestä ja omasta hyvinvoinnista huolehtimisen tärkeys, Kurkela pohtii.

– Meillä käyvät seniorit ovat pääasiassa hyväkuntoisia, vahvistaa Mäkelä.

Yksi näistä hyväkuntoisista on westendiläinen Harriet Laaja, 68, joka kuntoilee ohjatusti joka päivä vähintään tunnin.

– Viikko-ohjelmaan kuuluu muun muassa kuntojumppaa, pilatesta, lavista, sulkapalloa, bodypumpia ja fasciaa, luettelee Laaja.

Lisäksi hän harrastaa hyötyliikuntaa kävelyn ja pyöräilyn merkeissä.

Mäkelän mukaan senioritunneille ei ole ikärajaa, mukaan voi tulla, jos kokee olevansa seniori. Pääsääntöisesti kävijät ovat 60–80-vuotiaita, mutta on mukana yli 85-vuotiaitakin.

Myös Lady Linen asiakkaissa on kahdeksankymppisiä.

– Erittäin hyväkuntoisia ihmisiä, joista nuoremmatkin saisivat ottaa mallia, huomauttaa Alarvo.

Hänen mukaansa seniorit hakevat liikunnan avulla etenkin terveyttä ja hyvinvointia.

– On minulla tosin yksi asiakas, joka haluaa muokata peppua, nauraa Alarvo.

Fyysisen hyvinvoinnin ohella tärkeää on myös liikunnan sosiaalinen puoli.

– Moni voi olla yksinäinen ja ryhmästä saa ryhmäfiiliksen. Monesti seniorit jäävät tunnin jälkeen vielä kahville ja juttelemaan keskenään pitkäksikin aikaa, Alarvo on huomannut.

Saman on havainnut Mäkelä.

– Liikunnan ohella tapaa tuttuja ja voi vaihtaa kuulumisia, sekä voi tuntea kuuluvansa johonkin ryhmään. Tärkeää on myös mielen hyvinvointi, tietää Mäkelä.

Häntä ilahduttaa, että moni pariskunta käy kuntoilemassa yhdessä.

– On erilaisissa elämäntilanteissa olevia asiakkaita, kuten leskiä ja omaishoitajia, ja monelle on tärkeää se yhteisö, mikä täältä löytyy.

Matinkylän Foreverissä järjestetään tiistaisin senioripullakahvit, jossa on hyvä tilaisuus vaihtaa kuulumisia.

Ryhmäliikuntatunneilla naiset ovat Mäkelän mukaan selvästi enemmistönä.

– Ehkä pitäisi suunnata joitakin tunteja selkeästi miehille, hän pohtii.

Alarvo puolestaan toivoo, että seniorit suuntaisivat ryhmäliikunnan ohella rohkeammin kuntosalille hankkimaan lihasvoimaa.

– Moni vähän pelkää laitteita, vaikka on meillä niitäkin asiakkaita, jotka tekevät salin puolella vapailla painoilla, hän tietää.

Iäkkäiden terveysliikuntasuositus

Ikäihmisten liikunnasta on laadittu kansainväliset terveysliikuntasuositukset. Niiden lähtökohtana on, että ikäihmisten tulisi ennen kaikkea välttää liikkumattomuutta.

Ikäihmisen tulisi harjoittaa niin kestävyyttä, lihaskuntoa, tasapainoa kuin liikkuvuuttakin.

Terveysliikuntasuositusten mukaan kestävyyskuntoa tulisi harjoittaa esimerkiksi reippaasti kävellen vähintään 2,5 tuntia viikossa tai liikkumalla rasittavasti tunti ja 15 minuuttia viikossa.

Lihasvoimaa tai yhdistettyä lihasvoima- ja tasapainoharjoittelua tulisi treenata vähintään kaksi kertaa viikossa esimerkiksi kuntosalilla.

Tasapaino- ja ketteryysharjoittelua suositellaan tehtäväksi kaksi tai kolme kertaa viikossa esimerkiksi yhdistettynä kuntosaliharjoitteluun tai tasapainoryhmässä.

Venyttelyä ja liikkuvuutta suositellaan harjoitettavan vähintään kaksi kertaa viikossa.

Säännöllinen ja monipuolinen liikunta ehkäisee ja hoitaa monia sairauksia sekä ylläpitää ja parantaa toimintakykyä.

Liikkuminen ehkäisee kaatumisia ja niihin liittyviä vammoja.

Lue lisää aiheesta

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut