Torstain testi osoitti: Länsimetron tiheämmät vuorovälit teknisesti mahdollisia

Länsimetron tihennetyt vuorovälit ruuhka-aikoina niin sanotulla 3/4-mallilla Matinkylään saakka olisivat teknisesti mahdollista toteuttaa.

– Viime torstaina ruuhka-aikaan tehty vuorotihennyskokeilu ei itsessään aiheuttanut metroliikenteessä myöhästymisiä, Helsinkin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) valvomoinsinööri Juhana Hietaranta huomauttaa.

Torstaina HKL kokeili toistamiseen mallia, jossa kolme neljästä ruuhka-ajan metrojunasta ajettiin päätepisteeseen eli Matinkylään saakka.

Metrojunat ajoivat tihennetyllä 2,5 minuutin vuorovälillä aamuruuhkan (kello 7–9.30) ja iltaruuhkan (14.30–18.30) aikana.

Edellinen kokeilu tehtiin toukokuussa.

– Tulokset olivat nyt hyvin saman suuntaiset kuin silloin, Hietaranta huomauttaa.

Hietarannan mukaan tiheästi saapuvan junakolmikon johonkin junaan saattaa kohdistua pienehköjä viiveitä Matinkylään saavuttaessa, mutta puuttuvan neljännen junan tuoma säännöllisesti toistuva pidempi vuoroväli tuo pelivaraa, joten malli toimii pääteaseman kannalta.

– Eri asia sitten on, että tihennys edellyttäisi liikenteeseen yhtä uutta junaa ja laskennallisesti päivää kohden noin viittä uutta kuljettajaa, Hietaranta arvioi.

Espoon kaupunki ja länsimetron käyttäjät ovat toistuvasti vaatineet nykyisen 5 minuutin vuorovälin tihentämistä Tapiolan ja Matinkylän välillä.

Toteutuessaan 3/4-malli tarkoittaisi ruuhka-aikoina kuuden metrojunan ajamista tunnissa nykyistä enemmän Matinkylään saakka .

Länsimetron liikennöinnistä vastaava HSL ei toistaiseksi ole tehnyt päätöstä tiheämmistä vuoroväleistä.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut