Länsimetron liityntäliikenteeseen vaaditaan parannuksia – "Korjauksissa puhutaan muutamista miljoonista"

Länsimetron ja bussilinjojen välinen liityntäliikenne on kerännyt kritiikkiä koko lyhyen historiansa ajan. Linjamuutokset ovat aiheuttaneet julkisilla liikennevälineillä kulkeville huomattavasti aiempaa pidempiä työmatkoja.

Ongelmaan on haettu ratkaisua muun muassa niin sanotuista ruuhkalinjoista.

HSL:n esittämät ruuhkalinjat Espoonlahdelta Kamppiin kulkevat bussit aloittavat liikennöinnin lokakuussa, mutta ne eivät korjaa Länsiväylän pohjoispuolen asukkaiden ongelmia.

Metron myötä harventuneet bussiyhteydet hiertävät muun muassa Latokasken, Tillinmäen, Nöykkiön ja Finnoontien alueiden asukkaita.

Länsiväylä uutisoi eilen, että matka Latokaskesta Helsingin keskustaan on pidentynyt puolesta tunnista yli tuntiin.

Maanantaina Espoon valtuustossa käytiin keskustelua huonontuneista bussiyhteyksistä, ja samassa yhteydessä Espoon vihreät vaati liityntälinjoja myös Länsiväylän pohjoispuolen asukkaille.

– On tärkeää, että neljä suoraa ruuhkalinjaa saatiin Espoonlahden alueelta Kamppiin. Suorat linjat tarvitaan mahdollisimman nopeasti myös Latokaski–Nöykkiö–Tillinmäki alueelle sekä Finnoontien varrelle Suvelasta ja Sunasta saakka, valtuustoryhmän puheenjohtaja Inka Hopsu toteaa tiedotteessa.

Valtuusto hyväksyi yksimielisesti Hopsun toivomuksen eilisessä valtuuston kokouksessaan.

Kiista myös repii puolueiden välejä.

Demareiden Juri Aaltonen totesi Facebookissa valtuuston olevan yksimielinen siitä, että tilanne on korjattava. Sosiaalisessa mediassa vihreät kävivät kuitenkin demareiden ja kokoomuksen kimppuun.

Valtuustoon kuuluva Henna Partanen (vihr.) kaataa vastuuta bussilinjojen ongelmista SDP:lle ja kokoomukselle.

– Jos demarit (tai kokoomus) olisivat äänestäneet Latokasken suorien bussien puolesta HSL:n hallituksessa, asukkailla olisi ne jo. Ymmärrän, etteivät demarit halua, että tätä sanottaisiin ääneen Espoon valtuustossa, Partanen kirjoitti.

Jos demarit (tai kokoomus) olisivat äänestäneet Latokasken suorien bussien puolesta HSL:n hallituksessa, asukkailla olisi ne jo. Ymmärrän, etteivät demarit halua, että tätä sanottaisiin ääneen #espoovaltuusto'ssa. #latokaski#espoo#HSL#länsimetrohttps://t.co/gyejWPi696 — Henna Partanen (@H_Partanen) 20. elokuuta 2018

Partanen viittasi helmikuussa puituihin Etelä-Espoon bussilinjaston parannustoimenpiteisiin, jotka kaatuivat äänestyksessä äänin 8–6.

SDP:n Maria Guzenina huomauttaa, että oli äänestyksen jälkeen pettynyt puoluejäseniensä äänestyskäyttäytymiseen.

– Suurin ongelma on kuitenkin HSL:n virkakunta, joka ei halunnut tehdä Espoon konsernijaoston esityksen mukaista päätöspohjaa, Guzenina twiittasi.

Seuraavaksi asiaan ottaa kantaa kaupunginhallituksen konsernijaosto kokouksessaan 27. elokuuta.

Konsernijaoston jäsen Tiina Pursula painottaa, että Espoon tulisi olla valmis rahoittamaan parempaa joukkoliikennettä.

– Budjettineuvotteluissa viime kädessä näemme, mitkä puolueet ovat sitoutuneet palvelutasoltaan heikentyneen joukkoliikenteen ongelmien korjaamiseen. Korjauksissa puhutaan muutamista miljoonista vuositasolla, kun pelkästään Espoon HSL:lle maksama ylijäämä oli kolme miljoonaa viime vuonna.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut