Tästäkö uusi hittiliikuntalaji? "Lajissa opitut oivallukset siirtyvät arkielämään"

Kalpamiekkailija Anni Vornanen käyttää reformer-laitetta Maarit Vornasen avustuksella. Ida Niva

Ida Niva

Laitepilates on Suomessa vielä melko tuntematon liikuntamuoto. Pilatesohjaajat Maarit Vornanen ja Mari Jääskeläinen kertovat, että laitepilates on monipuolinen ja monikäyttöinen laji.

Jääskeläisen mukaan laitepilateksen hyöty verrattuna tavalliseen pilatekseen on, että laitteen avulla omaa kehoa oppii tuntemaan paremmin.

– Laite ohjaa liikettä ja oman kehon käyttöä, jolloin harjoittelu on itseohjautuvaa. Laitteissa on jousivastus, joka rajoittaa tai auttaa liikettä.

Laitteella tehtävää liikettä voi muokata tarpeen mukaan, joten laitepilateksessa jokaisen yksilölliset tarpeet voi huomioida perinteistä, matolla harjoitettavaa pilatesta helpommin.

Laitteella tehtävän treenin haastavuutta voi säädellä, sillä vastusta voi muokata oman kehityksen mukaan. Harjoittelu on myös monipuolista.

– Reformer-laitteessa on satoja variaatioita, joten treeni säilyy kiinnostavana. Mattopilatekseen saattaa kyllästyä, sanoo Vornanen.

Vornasen mukaan pilates ja laitepilates sopivat hyvin urheilijoille joko lajiharjoittelun oheen tai vamman kuntoutukseen.

– Monessa urheilulajissa treeni on yksipuolista, joten lihakset ovat epätasapainossa. Esimerkiksi jalkapalloilijoilla on vahvat etureidet, mutta heikot keskivartalon lihakset. Pilates auttaa tasapainottamaan vartaloa.

Urheiluvamman kuntoutuksessa pilates voi olla osa hoitoketjua. Kuntoutus aloitetaan fysioterapialla ja sitä jatketaan pilateksella tai laitepilateksella, kunnes siirrytään takaisin lajiharjoitteluun.

Vornasen ja Jääskeläisen ohjauksessa käy jonkin verran eri lajien urheilijoita. Pilateksesta innostutaan yleensä valmentajan ansioista.

Vornanen kertoo, että laitepilateksesta on hyötyä myös selkäkivuista kärsiville.

– Tietysti täytyy ensin selvittää lääkärin kanssa, mistä kivut johtuvat.

Pilates sopii kuntoutuksen lisäksi myös tavalliselle liikkujalle. Vornasen ja Jääskeläisen mukaan pilates mielletään helposti pelkäksi hengittelyksi, mutta halutessaan siitä voi muokata tehokkaankin treenin.

– Nykyään istutaan paljon, joten olisi hyvä opetella avaamaan kehoa ja lievittämään stressiä, Jääskeläinen toteaa.

Pilates kehittää mielen tasapainoa ja antaa mielenrauhaa. Keskittymiskyky ja läsnäolo paranevat, koska liikkeisiin joutuu keskittymään. Vornasen mukaan pilates parantaa myös hengityskapasiteettia ja on auttanut monia astmaatikoita.

Harjoittelun tavoitteena on parantaa kehonhallintaa myös arjessa.

– Pilateksessa opitaan, miten oma keho toimii. Oivallukset siirtyvät arkielämään, esimerkiksi istuma-asento saattaa parantua, sanoo Jääskeläinen.

Laitepilates tulee syksyllä tutuksi myös hyvinkääläisille, kun Vornanen ja Jääskeläinen avaavat Siltakadulle uuden pilatesstudion. Studio toimii hyvinvointikeskus Figura Wellnessin tiloissa.

Uudessa studiossa järjestetään matto- ja ilmapilateksen lisäksi laitepilatesohjausta.

Pilateksen eri muodot

Pilates-menetelmä on kehonhallintatekniikka, joka parantaa voimaa ja kestävyyttä.

Se perustuu kehon keskustan hallintaan ja vahvistaa kehon syviä lihaksia.

Menetelmän on kehittänyt saksalainen Joseph Pilates 1900-luvun alussa.

Pilatesharjoittelua tehdään tavallisesti lattialla joogamaton päällä.

Ilmapilateksessa tehdään dynaamisia ja staattisia venyttelyjä hammockin eli kangaslenkin avulla.

Osa liikkeistä tehdään lattialla ja osa liinan varassa. Kangas tehostaa ja tarvittaessa keventää liikkeitä.

Maarit Vornasen ja Mari Jääskeläisen uusi pilatesstudio aukeaa 6.8.

Vornanen toimii ohjaajana myös riihimäkeläisessä hyvinvointikeskus Onnimannissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut