Uusi laivareitti Suomesta Viroon? Asiaa selvitetään nyt 700 000 eurolla

Kuvituskuva Loviisan satamasta. Lotta Åberg

Tanja Kuisma

Paras tapa kehittää Itä-Suomen ja Itä-Viron välistä käytävää olisi avata laivalinja Loviisan ja Kundan satamien välille. Yhteys kulkisi lähes suoraan pohjois–etelä-akselin suuntaisesti ja olisi pituudeltaan 54 meripeninkulmaa. Venäjän aluevesiä ei tarvitsisi kiertää.

Tätä selvittää nyt Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus kumppaneinaan Loviisan kaupunki, Port of Kunda ja Posintra Oy. Yli 700 000 euron suuruinen hanke REFEC – Reinforcing Eastern Finland-Estonia Transport Corridor, Itä-Suomen ja Viron välisen kuljetuskäytävän kehittäminen kestää vuoden 2020 toukokuun loppuun.

Hankkeessa selvitetään edellytyksiä avata kuljetuskäytävä Itä-Suomen ja Itä-Viron välille. Keskeisin tavoite on edistää Loviisa–Kunda-yhteyden toteutumista käytännön toimin.

Via Baltican liikenteelle suora reitti

Näihin kuuluvat liiketoimintamallien laatiminen mahdollisten varustamojen kanssa, satamien toiminta- ja investointisuunnitelmat, suunnitelma lupa- ja säädösvaatimusten täyttämiseksi, muiden Itämeren alueen yhteyksien parhaiden käytäntöjen siirtäminen, yhteysaikataulu- ja reittivaihtoehtosuunnitelmat, markkinointisuunnitelmat sekä markkinointitapahtumat.

Tarkoitus on myös selvittää kuljetuskäytävän rahtipotentiaalia ja todentaa kuljetuskäytävän vaikuttavuus eli lyhentynyt matka-aika, käytävän ja Loviisa–Kunda-yhteyden käyttömäärät.

Kuljetuskäytävä nopeuttaisi ja sujuvoittaisi tavaraliikennettä itäisen Suomen ja Viron välillä, mutta uusi käytävä toisi muitakin hyötyjä.

Suoremmista yhteyksistä hyötyisi myös Via Balticaa käyttävä liikenne, joka suuntautuu Itä-Suomeen tai sieltä pois.

Käytävä myös hillitsisi raskaan liikenteen kasvua ja sen haittoja kuten ruuhkia, päästöjä, melua ja pölyä Tallinnan ja Helsingin keskustoissa. Kuljetuskilometrien väheneminen puolestaan pienentäisi hiilidioksidipäästöjä.

Suomenlahden liikenne nyt

Raskaan liikenteen määrä Suomenlahden yli on kasvanut jatkuvasti, ja saman suuntauksen ennustetaan jatkuvan.

Huomattava osa tästä raskaasta liikenteestä kulkee Itä-Suomen ja Itä-Viron välillä.

Suomen ja Viron välillä on kaksi laivayhteyttä (Helsinki–Tallinna ja Hanko–Paldiski).

Nykyisellään kuorma-autot käyttävät reittiä Helsinki–Tallinna tai vieläkin pitempää Hanko–Paldiski-reittiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

  1. Epäily: Lihaksikas, ruskettunut miespyöräilijä pahoinpiteli naisen ratsupolulla Oittaalla – kuva
  2. HSL avaa matkakortin nettilatauksen ensi viikolla – voi ostaa sekä kautta että arvoa
  3. Hus: Koronaviruspotilaita enää 1,7 prosenttia hengitystieoireisista, potilaita joutunut uudelleen teholle sekavuuden takia
  4. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  5. Mieskuski ajeli pelkillä vanteilla – ei osannut kertoa, mistä oli tulossa ja minne menossa
  6. Kirkkonummella lisää säästölistoja: Kotihoidon kuntalisä pois ja viimeinen kyläkoulu kiinni
  7. Espoossa ei kolmeen viikkoon yhtään uutta koronakuolemaa – uusia tartuntoja viikossa vain viisi lisää
  8. Kiekko-Vantaan kapteeni vaihtaa Kiekko-Espoon alakertaan – "Erno on loistava joukkueen jätkä"
  9. Länsimetron jatkeella alkaa kiskojen asennus
  10. Mielipide: Oittaa Espoon keskuspuistoksi
  11. Tupakannatsan maahan nakkaavia ollaan valmiita sakottamaan – "Tumpista leviää ympäristöön vaarallisia kemikaaleja"
  12. 180 kilometriä tunnissa kuudenkympin rajoitusalueella – Porkkalantiellä triplanopeutta ajaneen motoristin kortti hyllylle
  13. Espoolainen Helena Miettinen tuntee kolesterolitutkimuksen ja rasvasodan – kirjassaan hän kertoo kolesterolista kansantajuisesti
  14. Kirkkonummi järjesti loma-asuntojen huutokaupan – Nuuksion kansallispuiston naapurissa sijaitsevan mökin hinta nelinkertaistui
  15. Yksi huume pk-seudulla nousee nyt ylitse muiden – "Käytetään ennätyksellisen paljon"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.