Etätyöläiselle napsahtanut jo kolme parkkisakkoa – ”Kohtuutonta tässä tilanteessa”

Monen asuinkadun varressa on neljän tunnin aikarajoitus pysäköintiin. Arkisto
Minna Airamaa

Minna Airamaa

Etätyötä tekevä Timo Toimi joutuu pitämään autoaan kadulla Saunalahdessa, sillä taloyhtiössä on paikka vain perheen toiselle autolle. Kadulla on neljän tunnin aikarajoitus pysäköintiin. Kun Toimi ei ole joka kerta muistanut käydä siirtämässä kiekkoa, seurauksena on ollut pysäköintisakkoja.

Toimi laskee, että niitä on tullut kolme kappaletta etätyöjakson aikana. Hän pitää tilannetta kohtuuttomana.

– Yritämme kaikki ehkäistä pandemiaa ja pysyä kotona. Tuntuu kohtuuttomalta, että Espoo palkitsee tässä tilanteessa sakoilla, Toimi sanoo.

Toimin mukaan tilanne on eskaloitunut, kun ihmiset ovat etätöissä ja autot pysyvät parkissa.

– Täällä ei ole pysäköintipaikkoja, joissa voisi pitää yli neljä tuntia. Näkisin, että poikkeustilanteessa osa neljän tunnin paikoista pitäisi muuttaa sellaisiksi, että niissä voisi pysäköidä pidempään. Tämä olisi täysin kaupungin päätettävissä oleva asia, Toimi huomauttaa.

Pysäköinninvalvonta korona-aikana ihmetyttää myös Tapiolan Länsikorkeen alueella asuvaa Leevi Markkulaa.

– Satuin aamulenkillä huomaamaan, että Kelohongantiellä useampi oli saanut sakkoja. Kadulla on 24 tunnin pysäköintirajoitus, eikä taloyhtiöillä ole välttämättä lainkaan autopaikkoja, Markkula kertoo.

Hänkin pitää pysäköinninvalvontaa kohtuuttomana.

– Tällaisella poikkeustilanteessa tuntuu alhaiselta, että pysäköinnintarkastajia lähetetään hiljaisille asuinkaduille sakottamaan. Tässä olisi voinut käyttää kevyempiä keinoja ja antaa kirjallisen huomautuksen, Markkula sanoo.

Palaute on tuttua ja sitä on Espoossa, kuten muuallakin tullut viime viikkoina paljon, kertoo kaupungin teknisen keskuksen lakimies Petteri Aumala.

Aumalan mukaan ongelma on se, että valmiuslaki ei ole määrännyt poikkeuksia liikennesääntöihin. Niitä on noudatettava kuten ennenkin.

Pysäköinnin aikarajoituksiin sen sijaan on yritetty puuttua.

– Sisäisin määräyksin ei voi poiketa aikarajoituksista, vaan silloin pitäisi muuttaa liikennemerkkejä. Olen tiedustellut liikenteenhallinnasta, voisiko tätä harkita siellä, missä tilanne ongelmallinen, Aumala sanoo.

Kirjallinen huomautus taas voidaan Aumalan mukana antaa silloin, kun virhe on vähäinen.

– Vähäinen virhe on esimerkiksi sellainen, että neljän tunnin paikalla tulee 10 minuutin ylitys. Se ei kuitenkaan toimi, että jaettaisiin pelkästään huomautuksia.

Aumala kertoo, että pysäköinninvalvontaa on Espoossa vähennetty viime viikkoina. Tämä johtuu muun muassa henkilöstön sairaslomista.

Myös annettujen pysäköintivirhemaksujen määrät ovat poikkeustilanteen aikana laskeneet.

– Esimerkiksi pääsiäisen alla virhemaksuja kirjoitettiin noin sata päivässä, kun tammi-helmikuussa niitä oli yli 200 päivässä. Tämä johtuu paitsi sairaslomista, myös siitä, että virheellistä pysäköintiä on vähemmän.

Aumala ei ylipäätään pidä korona-ajan pysäköintiä ongelmana.

– Jos on kehotettu välttämään turhaa liikkumista, se ei ole syy jättää liikennesääntöjä noudattamatta. Jos oikeasti on koronatartunta ja on kielletty liikkumasta missään, silloin on toki kohtuullista, ettei virhemaksua määrätä, Aumala sanoo.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut