Länsimetrolla vain vähän vaikutusta matka-aikoihin – "Espoon saavutettavuus pysynyt aika samana"

Onko metro nopein liikkumismuoto pääkaupunkiseudulla – vai auto tai kenties polkupyörä?

Kaupunkirakenteen ja liikennejärjestelmän suuret muutokset kuten kehärata ja länsimetro vaikuttavat voimakkaasti eri paikkojen saavutettavuuteen.

– Lisäksi pyöräilyyn on panostettu paljon, ja Helsingissä ja Espoossa on otettu käyttöön kaupunkipyöräjärjestelmä. Myös pyöräilyinfrastruktuurin kehittämiseen on panostettu, toteaa apulaisprofessori Tuuli Toivonen Helsingin yliopistosta.

Länsimetrolla on yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan ollut lopulta vähän vaikutusta Lauttasaarta ja Otaniemeä lukuun ottamatta.

– Espoon saavutettavuus on pysynyt aika samana. Otaniemessä ja Lauttasaaressa muutos on ollut paljon suurempi, sillä aiemmin niistä pääsi bussilla hitaammin Helsingin keskustaan, Toivonen sanoo.

Vaikka metrolla matka-aika Matinkylästä Helsingin rautatieasemalle tai vaikka Sörnäisiin on lyhentynyt, kokonaishyötyä kumoaa se, että matkat muualta Espoosta Matinkylään ovat hidastuneet.

Matka-ajat Pohjois-Espoostakin Helsingin keskustaan ovat pidentyneet.

Polkupyörä on erittäin kilpailukykyinen kulkuväline pääkaupunkiseudulla.

Helsingin yliopiston tutkimuksessa pyöräilyä tarkasteltiin nopean eli 19 kilometrin tuntivauhdin ja keskinopean eli 12 kilometrin tuntivauhdin perusteella.

– Pyöräily on pääosin nopeampaa kuin julkinen liikenne. Siinä ei tarvitse odotella eikä seurata aikatauluja, Toivonen sanoo.

Itäkeskuksessa pyöräilyverkosto ei ollut kovin hyvä, muutoin pyöräily osoitti tehokkuutensa koko pääkaupunkiseudulla.

Toivosen mukaan pyöräilyn ansiot on tiedetty ennenkin, mutta nyt sitä analysoitiin tarkemmin kuin aiemmin.

Nopein liikkumisväline on kuitenkin auto.

Joukkoliikenne päihittää autoilun erityisesti raideliikenteen tuntumassa. Metron ja juna-asemien läheisyydestä Helsingin päärautatieaseman saavuttaa autoa nopeammin.

– Kaikki toimivat täällä hyvin, niin joukkoliikenne ja pyöräily kuin autoilukin, Toivonen toteaa.

Tosin autoilun matka-autoja analysoitaessa on hänen mukaansa hankala arvioida muun muassa pysäköintipaikan etsintää ja kävelyä autolle.

Autoilijan näkökulmasta keskeisimmät alueet ovat keskittyneet nopeiden kehäteiden varsille.

Vertailu viiden vuoden takaiseen tilanteeseen osoittaa, että saavutettavuudeltaan parhaat alueet ovat siirtyneet pohjoisemmaksi. Tämä selittyy Helsingin päätöksellä laskea nopeusrajoituksia järjestelmällisesti erityisesti asuinalueilla sijaitsevien teiden osalta.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut