Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Länsimetrolla karu vaikutus: Ei vedä matkustajia odotetusti – matkakorttimyynti jopa vähentynyt

MATKA Yhdellä asemalla tavoitteet ylittyvät välillä reippaastikin.

Länsimetron alkuvuoden matkustajamäärät eivät yllä ennusteisiin, jotka Helsingin seudun liikenne (HSL) teki viime vuonna ennen metroliikenteen käynnistymistä Espooseen.

Arkipäivisin matkustajia on noussut metroon esimerkiksi Matinkylässä keskimäärin 16 000, mikä on kaksituhatta ennakoitua vähemmän.

Keilaniemessä metroon nousuja arvioitiin kertyvän neljätuhatta päivässä, mutta määrät ovat jääneet alle kolmeentuhanteen.

Tapiolassa metrovaunuun astelee vähän yli tai alle seitsemäntuhatta matkustajaa päivässä, vaikka heitä piti olla 10 000.

Aalto-yliopiston metroasemalla sen sijaan ylletään asetettuun seitsemääntuhanteen matkustajaan ja joinakin viikkoina määrä ylittyy reippaastikin. Esimerkiksi helmikuun alkupuolella Aalto-yliopiston asemalla metroon nousi keskimäärin 8 300 matkustajaa päivässä.

Niittykummussa odotettu neljäntuhannen metroon nousijan luku pitää kutinsa, mutta ei Urheilupuistossa.

Kaikkiaan länsimetron odotettiin vetävän arkisin keskimäärin 60 000 matkustajaa. Määrä on kuitenkin jäänyt noin 55 000:een.

HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila ei pidä ennusteen ja toteutuneen matkustajamäärän noin kymmenen prosentin heittoa merkittävänä. Hän tietää silti muutamiakin syitä, miksi arviosta on jääty jälkeen.

– Ennuste on tietokoneohjelmalla tehty matemaattinen malli. Se on yksinkertaistettu kuvaus todellisuudesta, joka ei kuitenkaan ota huomioon esimerkiksi rakennustöitä asemien liepeillä.

Tapiolassa ja Keilaniemessä asemia ympäröivät alueet ovat vielä keskeneräisiä.

Anttilan mukaan asukkailla myös kestää jopa vuosi tai puolitoista oppia käyttämään uutta joukkoliikennemuotoa.

Matkakorttien myynti on vähentynyt vuoden alusta lähtien Matinkylän länsipuolella, kuten Suomenojalla ja Espoonlahdessa ja myös Haukilahdessa ja Westendissä.

Metron myötä tullut liityntäliikenne pidensi monella matka-aikoja.

– Väheneminen ei tullut kovin suurena yllätyksensä. Yleensä myynti vähenee alueilla, joissa joukkoliikenteen yhteydet heikkenevät ja vastaavasti lisääntyvät siellä, missä yhteydet paranevat, Anttila sanoo.

Linjastosuunnitelmaan tehdään hänen mukaansa lähiaikoina korjauksia.