Yhteydenotot Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fineen ovat koronan vuoksi lisääntyneet.
Fine neuvoo asiakkaita maksutta vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Se on myös tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin.
Korona-aikana yhteydenottoja oli ollut huhtikuun toiseen viikkoon mennessä muutamia kymmeniä viime vuoden vastaavaa aikaa enemmän, kertoo toimitusjohtaja Elli Reunanen
Eniten kyselyjä on tullut matkustamiseen ja matkavakuutuksiin liittyvissä asioissa.
Myös yrittäjien yhteydenotot ovat lisääntyneet. Yrittäjät ovat kaivanneet neuvoja ennen muuta vakuutusten keskeytysturvaan liittyvissä asioissa.
– Jonkin verran yhteydenottoja on tullut myös sen vuoksi, että pankkien asiakaspalveluissa on ruuhkaa. On kysytty, voisimmeko me auttaa asioita etenemään, Reunanen mainitsee.
Finen neuvonnassa talouskriisit näkyvät Reunasen mukaan yleensä viiveellä.
– Ihmiset ovat olleet varmasti aika lailla sokissa ja miettineet arkeaan. Asioita ei vielä ole lähdetty selvittämään, Reunanen näkee.
– Olemme kuitenkin varautuneet siihen, että koronakriisi tulee näkymään meillä isosti.
Reunanen ennakoi, että yhteydenotot kasvavat muun muassa matkavakuutusten korvauspäätöksiin, laina-asioihin ja lainaturvavakuutuksiin liittyvissä asioissa.
– Sitten kun konkreettisia korvaus- ja lyhennysvapaapäätöksiä ja maksuohjelman muutoksia alkaa tulla, esiin nousee myös erimielisyyksiä tulee ja niitä aletaan ratkoa.
Viime vuonna Fineen tuli runsaat 8 000 yhteydenottoa. Valtaosa niistä oli neuvontaa, riita-asioita määrästä oli noin 900.
– Ensisijainen ohje on, että asiakkaan kannattaa ongelmatilanteissa olla ensin yhteydessä omaan vakuutusyhtiöönsä, pankkiinsa tai sijoituspalveluyritykseensä ja yrittää neuvotella, Reunanen opastaa.