Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kela siirtyy palvelemaan puhelimella – vain näissä tilanteissa voidaan sopia käyntiaika

Kelan palvelupisteissä pääkaupunkiseudulla palvelevat lähinnä puhelimitse maanantaista alkaen. Asiakaspalvelutilat suljetaan toistaiseksi koronavirustilanteen takia.

Pk-seudun Kelan konttorien asioinnit ovat viimeisen viikon aikana vähentyneet noin kolmannekseen normaalitilanteeseen verrattuna.

Siitä huolimatta asiakastilat ovat täyttyneet ajoittain liikaa, eikä turvavälejä ole onnistuttu takaamaan.

– Tässä tilanteessa on erityisen tärkeää, ettemme turhaan vaaranna asiakkaiden tai oman henkilökunnan terveyttä. Näin haluamme varmistaa, että asiakaspalvelu pysyy tilanteesta huolimatta toimintakunnossa, sanoo pääkaupunkiseudun asiakaspalveluyksikön johtaja Matti Kujala tiedotteessa.

Kelan mukaan poikkeustilanteesta huolimatta valtakunnalliseen puhelinpalveluun ei ole muodostunut ruuhkaa. Pääkaupunkiseudulla on edelleen tarjolla muitakin palvelutapoja, mutta valikoidusti.

– Erityistilanteissa voimme sopia ajan, jolloin asiakas tulee käymään palvelupisteessä. Aika kannattaa sopia esimerkiksi silloin, jos asiakas yrittää hoitaa asiaansa verkossa tai puhelimessa eikä onnistu siinä, tai jos hän tarvitsee tukea kasvokkain.

Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi toimeentulotuen kiireellinen tarve.

Kela tekee pääkaupunkiseudun kuntien ja sidosryhmien kanssa yhteistyötä, jotta tukea saavat kaikki, jotka sitä tarvitsevat.

Hakemukset ja liitteet kannattaa toimittaa verkossa asiointipalvelussa. Liitteeksi riittää älypuhelimella otettu kuva, jos se on tarpeeksi tarkka. Asiointipalvelusta näkee myös, jos jokin liite puuttuu tai hakemusta pitää muuten täydentää. Jos verkkoasiointi ei ole mahdollista, hakemukset ja liitteet voi lähettää Kelaan postitse osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Jos selvitettävää on paljon, puhelinpalveluun voi varata ajan. Soittoaikoja saa yleensä yhden tai kahden viikon päähän.

Asiakaspalvelussa ei voida vaikuttaa hakemusten käsittelyn aikatauluun eikä kertoa, milloin päätös tulee. Jos asiakkaalta odotetaan toimenpiteitä tai lisätietoja, Kela ottaa yhteyttä.