Voiko Pohjois-Espoossa elää ilman autoa? Camilla Lindy kokeili arkea bussin varassa

Minna Airamaa

– Kyllähän siitä hengissä selvisi, mutta sosiaaliset suhteet, harrastukset ja luottamustehtävät kärsivät, summaa Niipperissä asuva Camilla Lindy kokemuksiaan.

Lindy luopui bensa-autostaan ympäristösyistä nelisen kuukautta sitten.

– Koin voimakasta ilmastoahdistusta, ja bensa-auton omistaminen tuntui hyvin vaikealta, kun muuten yritän elää mahdollisimman ekologisesti.

Tilalle Lindy valitsi asiaan perehdyttyään kaasuauton, jota hän pitää koko elinkaarta ajatellen parhaana vaihtoehtona. Kaasuautoa piti odottaa neljä kuukautta, ja tämä aika kahden hengen perheessä päätettiin selvitä ilman autoa.

– Kaikki sanovat, ettei Pohjois-Espoossa voi elää ilman autoa. Halusin kuitenkin kokeilla. Asiaa helpotti se, että poikani on 14 ja liikkuu jo osin itsenäisesti, Lindy sanoo.

Työmatkat Etu-Töölöön Lindy on kulkenut bussilla 436. Yhteensä bussimatkaan menee tunti suuntaansa. Autolla matkaan kuluisi noin 40 minuuttia.

Kauppa-asiat hoituivat sekä kävelemällä 2,5 kilometriä lähikauppaan että tilaamalla isoimmat ostokset netistä kotiinkuljetuksella.

– Viikon jälkeen autottomuuteen tottui. Kaikki liikkumiset piti suunnitella hyvin tarkasti, spontaanius hävisi. Arkiliikunta sen sijaan lisääntyi huomattavasti.

Mistä sitten piti luopua?

– Sosiaaliset suhteet kärsivät, kun ystävien luona käyminen vaikeutui. Esimerkiksi Kivenlahdessa asuvan ystävän luo matka kesti kahdella vaihdolla jopa puolitoista tuntia.

Myös omat sekä pojan harrastukset kärsivät.

– Pojan harrastus Myllypurossa joutui tauolle, samoin omat tennistunnit Laaksolahdessa.

Lindy on vihreiden edustajana mukana eri luottamustoimissa ja yhdistyksissä. Niihinkin osallistuminen vaikeutui.

– Kokoukset ovat usein eri puolilla kaupunkia, ja usein olin kotona vasta iltamyöhään, kun matkoihin meni niin paljon aikaa.

Arjen kannalta tärkeäksi osoittautui bussilinja 436, joka kulkee Kalajärveltä Niipperin ja Martinlaakson kautta Elielinaukiolle. Juuri tätä linjaa HSL on kuitenkin lakkauttamassa vastoin asukkaiden tahtoa, osana Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaa.

Lindy on yhdessä toisen asukasaktiivi Aki Luukkasen kanssa kampanjoinut linjan puolesta jo vuosia.

– Olemme tehneet vetoomuksia, keränneet yli tuhannen nimen adressin ja käyneet tapaamassa HSL:n päättäjiä. 436 on tosi tärkeä täällä, sen näkee siitäkin, että se on ruuhka-aikaan aina täynnä, työmatkansa linjalla kulkenut Lindy sanoo.

HSL:n tavoitteena on kohdentaa joukkoliikenteen resursseja eniten sinne, missä käyttäjiäkin on paljon. Lindy on valmis hyväksymään tämän, mutta kokee, että Pohjois-Espoossa asukkailta viedään viimeisetkin palvelut.

– Joukkoliikenne on jo valmiiksi heikkoa täällä, ja nyt sitä heikennetään entisestään. Me emme pyydä paljoa. Haluamme vain, että suora yhteys Helsinkiin, mieluiten Vihdintietä pitkin, säilyisi. Julkinen liikenne on tärkeä, koska se vaikuttaa niin moneen asiaan: arkeen, asuntojen arvoon, ilmastomuutokseen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut