Espoo rakentaa 14 000 asukkaan kaupunginosan, jossa liikutaan jalan ja polkupyörillä – "Autolla liikkumista ei kokonaan kielletä"

RAKENTAMINEN Tehdas- ja varastohallien paikalle nousee urbaani–ja hiilineutraali–keskus 14000 asukkaalle.

Havainnekuva tulevaisuuden Kerasta etelän suunnasta ilmasta katsoen. Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy

Seppo Korkman

Junaradan halkoman Keran teollisuusalueen muokkaaminen urbaaniksi kaupunkikeskukseksi alkanee vuosikymmenen vaihteessa.

–Itse toivon, että töihin päästäisiin jo ensi vuonna, Keran projektinjohtaja Pekka Vikkula haaveilee.

Aluearkkitehti Tiina Piironen on kuitenkin varovaisempi: Vuosi 2020 on todennäköisempi.

Kehä II:n itäpuolella sijaitsevan Keran aseman ympäristöön Keran aseman ympäristöön nousee kerrostalovaltainen asuinkeskus 14000 ihmiselle ja työpaikka-alue tuhansille.

Ensimmäisenä purkuun menee Vikkulan ennusteen mukaan tyhjillään seisova ja ränsistynyt Agan entisen tehdaskiinteistön parin hehtaarin alue. Tontille nousee kerrostaloja sekä yksi alueelle tulevista päiväkodeista.

Radan eteläpuolella rakentaminen pääsee käynnistymään sen jälkeen kun Sok:n omistama logistiikkakeskus tyhjenee tämän vuoden loppuun mennessä. 20 hehtaarin alueelle rakennetaan koulu, päiväkoti, asuntoja sekä liiketiloja.

Uuden asuinalueen urbaani kävelykeskusta tulee Keran aseman ympärille.

–Autolla liikkumista ei kokonaan kielletä, mutta liikennesuunnittelussa lähdetään jalan ja pyörällä liikkuminen edellä, Vikkula huomauttaa.

Suunnittelupöydillä ”Keran Brooklyniksi” nimetylle alueelle nousevat korkeimmat, enintään 16 -kerroksiset asuinkerrostalot sekä kaupallisten palvelujen keskittymät.

Suunnitelmissa onoletettu, että Espoon kauan vaatima kaupunkiradan jatkaminen Leppävaarasta Espoon keskukseen toteutuu.

–Espoolla on valmiudet kaupunkiradan jatkamiselle, vain valtion päätös rahoista puuttuu.

Neljät kiskoparit eivät Vikkulan mukaan ole elinehto Keran mullistukselle.

–Mutta niiden myötä alueen kiinnostavuus entistä parempien liikenneyhteyksien varrella olevana alueena kasvaisi merkittävästi.

Kaupunkirata vauhdittaisi Keran rakentumista. Vikkulan mukaan ei olisi mahdottomuus, että alue saataisiin rakennettua 15 vuodessa.

Valtuustokauden tavoitteissa Kera on mainittu esimerkkinä kiertotalouden digitaalisesta kaupunkialustasta. Linjaus pitää sisällään muun muassa uusien energiaratkaisujen hyödyntämisen.

–Pysäköintitalojen katoille on suunniteltu aurinkopaneelimetsiä. Maa- ja kaukolämpöön tukeutuva matalalämpöratkaisut ovat osa Keraa.

Liikkumisessa hyödynnetään laajasti yhteiskäyttöautoja. Kuskittomat pikkubussit voivat olla myös arkipäivää alueella.

Nokian sijainti suunnittelualueen pohjoisreunalla antaa Vikkulalle uskoa siihen, että Kera voi aikanaan toimia koekenttänä alueelliselle 5G-verkolle ja sen tarjoamille mahdollisuuksille.

80 hehtaaria, lähes 700000 kerrosneliötä

Kerassa on 80 hehtaarin alueelle laadittu asemakaavarunko jonka pohjalta tarkempi asemakaavoitus etenee. Runkoalueelle on tulossa asuntorakentamista reilut 530000 kerrosneliötä sekä liike- ja yritystiloja 147000 kerrosneliötä.

Ensimmäiset asemakaavaehdotukset valmistuvat tämän vuoden aikana. Poliitikkojen makusteltavaksi kaavat etenevät vuoden 2019 aikana.

Keran alueen maanomistus jakautuu usealle toimijalle, suurimpana niistä Sok:n kiinteistöpalvelut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.