"Matinkylässä saattaa syntyä ongelmia" –  HSL myöntää liityntäliikenteen riskit, suorat linjat eivät kuitenkaan jatku

JOUKKOLIIKENNE Matinkylän Piispansilta ja Heikintorin bussipysäkki Tapiolassa bussien liityntäliikenteen kriittisiä pisteitä.

Piispansillan -kadun tukkeutuminen ruuhka-aikoina on yksi HSL:n peloista bussien liityntäliikenteen alkaessa tammikuussa. Seppo Korkman

Seppo Korkman

Helsingin seudun liikenteellä (HSL) ei ole suunnitelmissa rukata etukäteen 3. tammikuuta alkavan länsimetron bussien liityntäliikenteen aikatauluja tai reittejä Espoossa.

–Varaudumme siihen, että jos ongelmia ilmenee, pieniä tarkennuksia aikatauluihin ja reitteihin voidaan tehdä muutamien päivien tai korkeintaan viikkojen aikana, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo.

Monet kaupunkilaiset sekä poliitikot ovat heränneet vaatimaan muun muassa joidenkin suorien bussiyhteyksien säilyttämistä Kivenlahden ja Helsingin Kampin välillä.

Rihtniemi ei vaatimuksille lämpene.

–Bussilinjojen säilyttäminen on isompi periaatteellinen kysymys, johon ei helposti palata. HSL:n ja Espoon kaupungin linjausten mukaisesti joukkoliikenne Etelä-Espoossa pohjautuu vuodenvaihteen jälkeen metroon ja sitä tukevaan bussien liityntäliikenteeseen.

Suuria linjamuutoksia ei HSL:n mukaan pystytä tekemään sormia napsauttamalla.

–Esimerkiksi bussinkuljettajien työaikoihin vaikuttavat muutokset vaativat liikennöitsijöiden kanssa tehtyjen sopimusten mukaan kahden kuukauden varoajan, Rihtniemi muistuttaa.

Kansalaiskeskustelussa erityistä huolta kannetaan etukäteen Matinkylän bussiterminaaliin tulevasta ja lähtevästä liikenteestä. Siellä pelätään syntyvän täysi kaaos vuodenvaihteen jälkeen.

–Matinkylässä on kaksi asiaa, jotka saattavat aiheuttaa ongelmia, HSL:n ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen myöntää.

–Bussiterminaalista on kymmeneltä laiturilta ruuhka-aikoina 72 lähtöä tunnissa. Terminaalin kapasiteetti, saapuvat bussit huomioiden, on silloin lähes täydessä käytössä. Ruuhkautuminen on mahdollista.

Toinen, bussiliikenteen sujuvuuden kannalta kriittinen paikka on Piispansilta.

–Kaikki Länsiväylälle suuntautuva bussiliikenne ajaa Piispansillan kautta. Sujuvan liikenteen kannalta on tärkeää, että Ison Omenan ympäristössä käynnissä olevien rakennustyöt eivät haittaa bussien liikennöintiä.

Virtanen viittaa myös alueen useisiin liikennevaloihin ja Ison Omenan pysäköintihallin puomeihin, joiden takia autojonot pysäköintiin ulottuvat hetkittäin kadulle saakka.

Tapiolassa pullonkaulaksi uhkaa muodostua ruuhka-aikoina Pohjantiellä Heikintorin puolella oleva bussipysäkki.

–Pysäkki toimii Merituulentien suunnasta ja Westendistä tulevien bussien purkulaiturina. Sama pysäkki on myös varmasti monien metrolla Tapiolaan tulevien ja sieltä Pohjois-Tapiolan ja Mankkaan suuntaan jatkavien lähtölaituri, Virtanen huomauttaa.

Lue myös: 1600 bussia vuorokaudessa Matinkylään

Valmiusryhmä valmiina

Espoo on perustanut kaupunginjohtajan vetovastuulla olevan valmiusryhmän, jonka tarkoitus on osaltaan reagoida nopeasti, mikä liityntäliikenteeseen siirtyminen aiheuttaa suuria ongelmia.

Käytännössä reagointi on tiivistä yhteydenpitoa ja "tarvittaessa painostusta" HSL:n suuntaan ongelmien nopeaksi poistamiseksi.

Valmiusryhmän perustamisesta päätti Espoon konsernijaosto maanantaina.

–Ongelmien ilmetessä ne on saatava korjattua nopeasti, jaostoa johtava Maria Guzenina (sd.) viestittää Espoon tahtotilaa.

Aiheeseen liittyvää

  1. Vihreät vuodenvaihteessa uhkaavasta bussikaaoksesta: "Ongelmiin reagoitava heti ja jo ennakkoon" 11.12.2017 13:56

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut