Kehä I:n tietyö Laajalahdessa etenee aikataulussa, voi valmistua jopa etuajassa

Liikenne: Lumeton ja pakkaseton talvi suosi rakennustöitä Kehä I:llä.

Kehä I alittaa jatkossa raidejokeria varten rakennettavan Räisälänsillan. Kurkijoentien kohdilla olevaa mäkeä madalletaan noin seitsemän metriä. Sirpa Repo
Sirpa Repo

Sirpa Repo

Kehä I:n parantaminen Laajalahden kohdilla saattaa valmistua jopa etuajassa. Työt alkoivat viime vuoden lokakuussa. Valmista pitäisi olla ensi vuoden lopulla.

Väylän projektipäällikkö Jarmo Nirhamo kertoo, että hanke on oikein hyvässä vauhdissa.

– Urakoitsijalle on pieni kannuste, bonus. Jos ajoväylät saadaan käyttöön ensi vuoden heinäkuussa, urakoitsija GRK saa sen. Tähän on vielä mahdollisuudet, Nirhamo arvioi.

Hän sanoo, ettei näköpiirissäole hidasteita töiden etenemiselle. Rakennustyöt etenevät suunnitellusti koko alueella.

Alueen liikennejärjestelyihin ei ole tulossa lähiaikoina mitään isompaa muutosta. Viimeisin oli maaliskuun alkupuolella toteutettu Turvesuontien kohdille tehty kiertoliittymä.

– Nykyisin ajetaan Kehän lännen puolen ajoradoilla ja rakennetaan idän puolen ajoratoja. Kun ne on saatu valmiiksi on seuraava isompi muutos. Siirrämme liikenteen kulkemaan idän puolen ajoradoille. Se tapahtunee lokakuussa.

Vesisade pienempi haitta kuin pakkaset.

Timo Laitinen

Tämän jälkeen päästään lännen puolen ajoratojen kimppuun.

Vielä ei ole tarkempaa suunnitelmaa siitä, kuinka pitkään Turvesuontien kiertoliittymä on käytössä. Siihen vaikuttaa alueen siltojen valmistumisen aikataulu.

– Tähän asti liikenne on sujunut hyvin, Nirhamo tuumii.

Liikenne on ollut kiertoreitillä joulukuusta saakka.

Liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki ei pysty kertomaan, minkä verran möyrinnät ovat vaikuttaneet liikennemääriin Laajalahden kohdilla.

– Laajalahdessa on ollut liikenteen automaattinen mittauspiste. Se on ollut pois käytöstä lokakuun alkupuolelta lähtien, joten sieltä ei ole saatu liikennemäärätietoja, Tarkki selvittää.

Sen vuoksi koronankaan vaikutuksista sillä kohdilla ei ole mittaustietoa.

Ennen hankkeen aloitusta viikon 39 arkipäivien liikenteen keskiarvoksi mitattiin 46 300, lauantain ja sunnuntain keskiarvo oli siitä noin puolet.

– Koko viikon keskiarvo oli 39 800.

GRK Infran työmaainsinööri Timo Laitinen puolestaan sanoo, että ruuhkat ovat kadonneet Laajalahden kohdilta.

– Enää liikennemäärillä ei olisi vaikutusta meidän töihimme, koska työt tehdään Kehän sivussa. Kun alkuun teimme maansiirtotöitä, tilanne oli toinen, Laitinen kertoo.

Hän kiittelee menneen talven sääoloja. Talvi oli suosiollinen rakennustöiden suhteen. Lumi ja pakkanen eivät päässeet hidastamaan töiden etenemistä.

– Jos lunta tulee paljon, se sotkee maanrakennustöitä. Ensin täytyy silloin tehdä lumityöt ennen kuin pääsee tekemään varsinaista työtä. Työmaan sisäisetkin väylät on pidettävä kunnossa.

Pakkasista olisi ollut haittaa betonivalutöihin, koska pakkanen hidastaa kovettumista. Valut on nyt pystytty tekemään aikataulun mukaan.

– En muista, että olisi ollut edes 10 astetta pakkasta.

Talven aikana vettä on satanut Laitisen mukaan turhan paljon. Osin töitä on tehty matalissa kohdissa, joten märkää on ollut.

– Työmaavesien hallinta on ollut välillä vaikeaa. Mieluummin kuitenkin vesisadetta. Se on ollut meille pienempi haitta kuin pakkaset.

Laitisen mukaan heidän tähtäimessään on kesä 2021. Kun heidän osuutensa on valmis, raidejokeri jatkaa.

Hanke

Kehä I parantaminen

Tavoitteena parantaa liikenteen sujuvuutta, vähentää ruuhkia ja liikenteen päästöjä ja lyhentää ajoaikoja.

Laajalahdesta poistuu kaksi liikennevaloin ohjattua risteystä. Toiseen rakentuu Kurkijoentien risteyssilta ja toiseen Laajalahdensolmun risteyssilta.

Väylällä olevaa mäkeä madalletaan.

Uusia meluesteitä noin 1,4 kilometriä.

Kustannusarvio 30 miljoonaa euroa, josta Espoon kaupunki maksaa 10 miljoonaa.

Alkoi maastossa lokakuussa 2019 ja valmistuu loppuvuodesta 2021.

Toteutetaan samaan aikaan raidejokerin hankkeen kanssa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut