Korona on vauhdittanut verkkokaupan kasvua – yli 50-vuotiaat ostavat yhä ahkerammin

Kauppa: Erityisesti yli 50-vuotiaat suomalaiset tekevät yhä ahkerammin verkko-ostoksia.

Koronakriisi on saanut yhä useamman suomalaisen tilaamaan ruokaostokset verkon kautta. Myös moni yritys on laajentanut palveluitaan verkkoon. Arkisto/Timo Mustalampi

Marika Lumme

Verkkokaupan myynti on kasvanut koronakriisin aikana erityisesti päivittäistavarakaupoilla ja marketeilla. Kaupan liiton huhtikuun alussa jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan myynti on kasvanut yli 70 prosentilla ruoan verkkokaupoista. Erikois- ja tavaratalokaupoilla koronavirus on vauhdittanut digimyyntiä yli 35 prosentissa verkkokauppoja.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan ruoan verkkokauppa oli huimassa kasvussa jo ennen kriisiä, ja kriisi nopeutti kasvua edelleen.

Myös kansainvälisen verkkokaupan on ennustettu kasvavan hurjaa vauhtia lähivuosina myös Suomessa.

– Kriisi on vauhdittanut ennen kaikkea ruoan verkkokauppaa kaikkialla ja nopeuttanut digikanavien käyttöönottoa ja kehitystä. Tämä tulee näkymään tulevaisuudessa parempana digitaalisena palveluna. Kansainvälinen kilpailu voi siis kasvaa entisestään, Kurjenoja kertoo.

Ihmiset ovat poikkeustilan myötä pakon edessä oppineet käyttämään yhä uusia verkkokauppapalveluja päivittäisissä tarpeissaan. Kurjenoja kokee, että niillä päivittäistavarakaupoilla, joilla verkkokaupan ylläpitäminen on järkevää liiketoimintaa jatkossakin, verkko-ostaminen jää pysyvästi koronakriisiä edeltävää tasoa korkeammalle.

– Suomalaiset ovat varsin tottuneita digiostajia alle 50-vuotiaissa, eikä siinä ikäryhmässä digiostajien määrä paljoa kasva, paitsi ruoan verkkokaupassa, Kurjenoja sanoo.

– Yli 50-vuotiaissa digiostajien määrä on jo ollut kasvussa ja myös heillä erityisesti ruoan verkkokaupan käyttö kasvaa, hän jatkaa.

Koronakriisi tuo myös verkkokaupalle koko kaupan alan kohtaaman haasteen.

– Digiostaminen ei automaattisesti kasva koronakriisissä, kun ostovoima lomautusten ja irtisanomisten myötä pienenee ja kuluttaminen sekä ihmisten liikkuminen vähenevät, hän toteaa.

Suomalaiset ostivat vähittäiskaupan tuotteita netistä viime vuoden aikana 4,5 miljardilla eurolla. Määrä sisältää ostokset niin kotimaisista kuin ulkomaisista yrityksistä. Lähes 40 prosenttia ostoksista olivat viihde-, tieto- ja viestintäelektroniikkaa sekä vaatteita.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut