Ruoppaus ehkäisisi Espoonjoen tulvia – parhaimmassakin tapauksessa toteutuisi vasta vuosien päästä

SÄÄ Tulvien aiheuttamista vahingoista ei vielä ole arviota.

Puolustusvoimien joukot täyttivät hiekkasäkkejä tulvavalleiksi Turunväylällä torstaina. Minna Airamaa

Jari Pietiläinen

Espoonjoen poikkeuksellisen mittavien tulvien aiheuttamien vahinkojen suuruutta ei vielä osata arvioida.

– Ainakaan minä en vielä tässä akuutissa tilanteessa osaa antaa vahingoista arviota, sanoo Espoon kaupungin tekninen johtaja Harri Tanska

– Vesi on noussut esimerkiksi Keski-Espoon uimahallin sokkelia vasten, mutta sokkelin takana ei ole mitään, mitä vesi voisi vaurioittaa. Samoin viereisen puiston rakenteet ovat veden alla ja vasta vedenpinnan laskeuduttua voidaan vahinkojen suuruutta arvioida.

Tanskan mukaan yksi harvoista keinoista vaikuttaa tulevien vuosien tulvatilanteeseen on turvautua Espoonjoen ruoppaukseen. Kaupunki on tehnyt hankkeesta suunnitelman ely-keskuksen kanssa – toteutuessaan ruoppaus lisäisi joen virtaamaa ja ehkäisisi vedenpinnan nousua.

– Mikään kevyt ruoppaus ei kuitenkaan muuta tulvaongelmaa mitenkään. Työtä ei myöskään voida toteuttaa suoraviivaisesti, sillä se on sidoksissa luonto- ja kulttuuriarvoihin. Espoonjoki on esimerkiksi merkittävä taimenjoki, Tanska muistuttaa.

Mahdolliseen ruoppausvaiheeseen päästään parhaimmassakin tapauksessa vasta 2020-luvun alkuvuosina.

Pelastuslaitos rajoitti jo keskiviikkona Bodominjärven virtaamaa Espoonjokeen, jotta vesi ei nousisi lisää Kirkkojärvellä. Espoonjoen pinta Kirkkojärven alueella laskikin torstai-aamupäivään mennessä 10 senttimetrin verran.

Bodominjärven padon purkaminen ja sen tilalle rakennettava pohjapato ei todennäköisesti pahenna tulevien vuosien tulvia.

Ely-keskus on päättänyt purkaa järven vedenkorkeutta säännöstelevän padon ja rakentaa tilalle pohjapadon, joka muuttaa uoman luonnonmukaisemmaksi ja poistaa kalojen vaellusesteitä.

– Patohankkeen lähtökohtana on nimenomaan se, että uudenkin padon aikana voitaisiin tarvittaessa tehdä ohijuoksutuksia esimerkiksi poikkeustilanteissa, kertoo suunnittelija MikaelStening FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:stä.

Steningin mukaan uuden padon vuotuinen ylivirtaama ei juurikaan poikkea nykyisestä virtaamasta. Lisäksi mahdollisuus tulvia ehkäiseviin ohijuoksutuksiin säilytettäisiin myös uuden pohjapadon valmistuttua. Bodominjärven tulevan padon rakentamiseen ryhdyttäneen aikaisintaan ensi vuonna.

Espoonjoen tulvat levisivät keskiviikkona niin, että vesi nousi aivan Keski-Espoon uimahallin ja lukion sekä seurakuntien virastotalo Kirkonkympin seinään. Molempien rakennusten suojaksi rakennettiin torstaina tulvavalleja.

Turunväylän tietyömaalla vesi nousi Helsinkiin päin menevälle kaistalle. Työmaan kohdalla jouduttiin keskiviikkona tulvan vuoksi sulkemaan kaksi kaistaa, mikä ruuhkautti liikenteen pahoin.

Torstaina puolustusvoimista saatiin apua rakentamaan hiekkasäkeistä tulvavallia tietyömaan kohdalle.

Turunväylän tulvien pitäisi tietyön valmistuttua jäädä historiaan. Viime keväänä alkaneessa urakassa moottoritietä nostetaan noin 650 metrin matkalta. Korjattava osuus on rakennettu jo lähes 60 vuotta sitten silloisella tekniikalla vanhalle järvenpohjalle. Tie on painunut Kirkkojärven kohdalla noin metrin verran, mikä on aiheuttanut sen, että vesi nousee keväisin ja rankkasateiden aikaan herkästi tielle. Töiden on määrä valmistua ensi vuoden loppupuolella.

Rankkasateet aiheuttivat tulvia Espoossa myös Olarinluomassa, jossa Gräsanoja tulvi tielle. Kirkkonummella Pilvijärvi tulvi ja Eestinkyläntie jouduttiin sulkemaan liikenteeltä.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut