"Matkustusväljyys jopa kasvaa" – HKL tyrmää epäilyt länsimetron ahtaudesta

Länsimetrossa ajetaan pienemmillä vaunuilla mutta tiheämpään tahtiin. "Ovien väliin tunkeminen vähentynyt."

Länsimetron varrelle avattavat asemat ovat kooltaan pienempiä, mutta tyylikkäämpiä kuin vanhat sisarensa nykyisen metrolinjan varrella Helsingissä. Kuva Aalto-yliopiston asemalta Otaniemestä. Päivi Tuovinen

Seppo Korkman

Testiajoihin siirtynyttä länsimetron kuljetuskapasitettia on jo etukäteen kritisoitu liian pieneksi.

Matkustajaliikenteen alettua metroradalla liikkuvat Matinkylän ja Helsingin välillä M300-junat, joissa matkustajapaikkoja on 576.

Vanhemmissa M100–200 junissa paikkoja on ruuhka-aikoina enimmillään ollut reilut 800.

HKL:n toimitusjohtajaVille Lehmuskoski torjuu epäilyt täpö täysistä metrojunista.

–Junien vuorovälit ovat ruuhka-aikoina ainoastaan 2,5 minuuttia. Kokonaiskapasiteetti päinvastoin kasvaa ja matkustusväljyys junissa lisääntyy nykyisestä, Lehmuskoski uskoo.

Metron nykyosuudella siirryttiin aiemmasta ruuhka-aikojen neljän minuutin vuorovälistä tiheämmän vuorovälin liikenteeseen Itäkeskuksen ja Kampin välillä elokuussa 2016.

–Länsimetron myötä matkustajamäärät kasvavat jonkin verran, mutta jatkossakin eniten matkustajia metrossa on Kulosaaren ja Kalasataman välisellä osuudella.

Myöslänsimetron asemat ovat kooltaan vanhan metron asemia pienempiä.

Asemillekaan Lehmuskoski ei usko tungosta syntyvän.

–Junasta myöhästyvä joutuu odottamaan seuraavaa vuoroa ruuhka-aikoina vain sen 2,5 minuuttia.

Vanhan metron asemat ovat Lehmuskosken mukaan eurooppalaisittain mitattuna väljiä.

–Länsimetron asemat ovat pienempiä, mutta toisaalta ne on rakennettu paljon viihtyisimmiksi.

Tihentyvän vuorovälin myötä junien pysähdysajat asemilla lyhenee 20-30 sekuntiin.

Myös viime hetkellä metro-ovien väliin tunkevat matkustajat saattavat viivästyttää junien liikkeellelähtöä ja sen myötä minuutin tarkkuudella ohjelmoitua metroliikennettä.

–Kokemukset tiheämmästä vuorovälistä ovat olleet myönteisiä. Lisättyjen asemakuulutusten myötä ihmiset ovat oppineet, ettei sulkeutuvien ovien väliin kannata rynnätä. Seuraava juna kun tulee reilun parin minuutin kuluttua, Lehmuskoski huomauttaa.

Metron nykyinen kapasiteetti riittää Lehmuskosken mukaan matkustajamäärien kasvu huomioiden vuoteen 2030 saakka.

–Sen jälkeen metroliikenteen automatisoinnin avulla pystytään vuorovälejä entisestään lyhentämään.

2030-luvun jälkeen metrojunat sujahtavat asemille ruuhka-aikoina todennäköisesti kahden minuutin välein.

Lue myös: Länsimetro valmis liikenteeseen lokakuun puolivälissä

Arkisin 60000 matkustajaa

Metro- ja liityntäliikenteen käynnistyttyä länsimetron asemilta nousee juniin jokainen arkipäivä 60000 matkustajaa.

Asemittain joukko jakautuu seuraavasti: Lauttasaari 11000, Koivusaari 2 000, Keilaniemi 4 000, Aalto-yliopisto 7 000,Tapiola 10 000, Urheilupuisto 4 000, Niittykumpu 4 000 Matinkylä 18 000

Vertailun vuoksi nykyisen metron päivittäinen matkustajamäärä oli viime vuonna 204200 ihmistä. Vilkkain asema oli Rautatientori (25100 matkustajaa), ja kakkosena tuli Kamppi (22900). Hiljaisinta puolestaan oli Kulosaaressa (3 100 matkustajaa).

Lähde HSL

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Koronakesänä mielitään vesille – kiinnostus yhteiskäyttöveneitä kohtaan kasvoi
  2. Mopoilijoista valituksia poliisille päivittäin ­– poliisin saapuminen rauhoittaa menon vain hetkeksi
  3. Valtion lupaus rahoittaa puolet kaupunkiradasta saa Espoossa myös kritiikkiä – Vuornos: ”Hanke vaakalaudalla”
  4. Hallituksen lisäbudjetti: Espoo on saamassa hieman alle 140 miljoonaa kaupunkiradan jatkeeseen
  5. Leppävaaraan suunnitellusta urheiluhallista jätettiin valitus oikeuteen
  6. Saitko laskun tuotteesta, jota et ole hankkinut? Olet saattanut joutua identiteettivarkauden uhriksi, näistä merkeistä sen tunnistaa
  7. "Lähden nyt pois ja lyön ensimmäistä, joka yrittää estää" – kolmekymppinen mies raivostui putkaan vietäessä
  8. "Maksimiyleisökapasiteetti on 450 henkeä" – huippumusasta nautitaan sittenkin Helsingin perinteisessä festaripaikassa kesäkuussa
  9. "Ohikulkijat joutuivat väistelemään korkealta pudonneita tölkkejä" – poliisi epäilee nuorten miesten nakelleen juomatölkkejä Helsingin 134-metrisestä tornitalosta
  10. Hus: Koronaviruspotilaita enää 1,7 prosenttia hengitystieoireisista, potilaita joutunut uudelleen teholle sekavuuden takia
  11. Kuusikymppinen mies sai vakavia vammoja – Poliisi pyytää havaintoja törkeästä pahoinpitelystä Pohjois-Espoossa
  12. Uutta tietoa Espoon Mäkkylän räjähdyksestä: Räjähteet olivat ansa poliiseille
  13. 180 kilometriä tunnissa kuudenkympin rajoitusalueella – Porkkalantiellä triplanopeutta ajaneen motoristin kortti hyllylle
  14. Kerassa saa kokeilla tramppaa
  15. Lipunmyynti loppuu kaukojunissakin koronaviruksen takia– "Algoritmi maksimoi etäisyyden muihin matkustajiin"

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  2. Hallituksen lisäbudjetti: Espoo on saamassa hieman alle 140 miljoonaa kaupunkiradan jatkeeseen
  3. Valtion lupaus rahoittaa puolet kaupunkiradasta saa Espoossa myös kritiikkiä – Vuornos: ”Hanke vaakalaudalla”
  4. Hus: Koronaviruspotilaita enää 1,7 prosenttia hengitystieoireisista, potilaita joutunut uudelleen teholle sekavuuden takia
  5. Kymmenet tutkijat vetoavat: Käytä maskia julkisella paikalla, vaikka huivia jos ei muuta – "Auttaa pelastamaan ihmishenkiä"
  6. 180 kilometriä tunnissa kuudenkympin rajoitusalueella – Porkkalantiellä triplanopeutta ajaneen motoristin kortti hyllylle
  7. Koronakriisi taustalla: Elokuvakeskus ja hotelli eivät tulekaan Tapiolaan, tilalle "pääkonttoritasoisia" toimistotiloja
  8. "Lähden nyt pois ja lyön ensimmäistä, joka yrittää estää" – kolmekymppinen mies raivostui putkaan vietäessä
  9. Uutta tietoa Espoon Mäkkylän räjähdyksestä: Räjähteet olivat ansa poliiseille
  10. Kauppakeskus Liilan uudistus valmistuu syksyllä – tyhjiin tiloihin uusia liikkeitä
  11. Kuusikymppinen mies sai vakavia vammoja – Poliisi pyytää havaintoja törkeästä pahoinpitelystä Pohjois-Espoossa
  12. Laajalahden Bredis alkaa kasvaa – valmista pitäisi olla kesällä 2021
  13. Leppävaaraan suunnitellusta urheiluhallista jätettiin valitus oikeuteen
  14. Raidejokerin tuplaraidetta valettu paikoilleen reilut 500 metriä, rakentaminen aikataulussaan – "Negatiivistakin palautetta tulee, mutta pääasiassa kaupunkilaiset ovat ottaneet rakentamisen hyvin vastaan"
  15. Mopoilijoista valituksia poliisille päivittäin ­– poliisin saapuminen rauhoittaa menon vain hetkeksi

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.