Parjattu terveysasema kutisti potilasjonot – lääkäriin jopa samana päivänä

HOITO Suolakaivokselta aiemmin tuntunut työpaikka koki perusteellisen muutoksen. Pohjana ovat lean-opit.

Espoon keskuksen Samarian terveysasemalla käy noin tuhat asiakasta viikossa. Pitkäaikaiset asiakkaat ovat antaneet terveysasemasta myönteistä palautetta jo yli kahden vuoden ajan. Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Lääkäripulan ja tolkuttomat potilasjonot selättänyt Samarian terveysasema näyttää mallia, kun Espoon muitakin terveysasemia trimmataan huippuvireeseen.

Espoon keskuksen Samariassa ja siihen kuuluvassa Kalajärven terveysasemalla päivystyspotilaiden jonotusaika on saatu kutistettua viiteentoista minuuttiin ja kiireettömään hoitoon pääsee noin viikossa.

– Parhaimmillaan ajan saa jopa samalle päivälle, vahvistaa lääkärin vastaanotolle tullut Riitta Westén

Iso muutos tapahtui muutaman vuoden aikana.

– Aiemmin ajoista piti tapella ja jos sen sattui saamaan, se oli ehkä kolmen neljän viikon päässä.

Westén lisää, että nyt päivystävälle hoitajallekin pääsee aamupäivällä lähes saman tien kun kävelee sisään.

Tuloksia muilla pääterveysasemilla eli Espoonlahdessa, Leppävaarassa, Matinkylässä ja Tapiolassa näkyy jo tänä vuonna – ja viimeistään ensi vuoden alussa, lupaa kehittämispäällikkö Elina Jaakovlew-Markus

– Elokuussa keskustelemme terveysasemien väen kanssa ja uudet menetelmät viedään käytäntöön loka-marraskuussa.

Toiminnan tehostaminen perustuu lean-oppeihin, tiedolla johtamiseen ja henkilökunnan osallistamiseen oman työnsä kehittämiseen.

Yritystaustainen erikoissairaanhoitaja Jaakovlew-Markus veti hankejohtajana Samarian ja Kalajärven terveysasemien kehittämisprojektia.

– Idea oli yksinkertaisesti se, että asiakas laitettiin keskiöön ja lääkärit ja hoitajat istuivat yhdessä alas ja miettivät, miten palvelut turvataan alueen väestölle, hän kertoo.

Asemia riivasivat tuolloin neljä vuotta sitten pitkät potilasjonot ja lääkärivaje. Jonot hoidettiin vuokralääkäreillä ja samalla organisaatiota muokattiin ja toimintoja virtaviivaistettiin.

Muutosvastarinta jäi vähäiseksi, sillä työntekijöitäkin kalvoi se, että asiakkaat eivät saaneet hakemaansa palvelua.

– Tämä paikka oli semmoinen suolakaivos. Tuntui, että mikä vain on parempaa kuin se tilanne, kuvaa vastuuhoitaja Maija Vuorinen

Hänestä tärkeää on etenkin se, että työntekijät voivat itse vaikuttaa omaan työhönsä. Ja jos jokin uusi asia ei toimi, aina voi kokeilla toista vaihtoehtoa.

Muutoksen myötä Samarian mainekin on kiitänyt pohjalta ylös ja se on nyt haluttu työpaikka.

– Työntekijämme ja asiakkaamme ovat tyytyväisiä. Lisäksi asiakaskäynnin hinta on pysynyt alle Espoon keskiarvon koko ajan, selvittää ylilääkäri Paula Pallasaho

Kulukuria helpottaa, että Samariassa on omasta takaa erikoissairaanhoidon tasoista osaamista.

Osastonhoitaja Jaana Luomala kiittelee erityisesti hoitajia, jotka kannattelivat Samariaa myös työläinä ”suolakaivosaikoina”.

– Silloinkaan meillä ei ollut hoitajavajetta, se on meidän vahvuutemme.

Hoitajien käsissä

Samarian ja Kalajärven terveysasemien kolmivuotinen kehittämisprojekti alkoi 2013.

Pääpaino oli hoitajissa, jotka ottavat ison vastuun päivystyspotilaista. Se vapauttaa lääkärien aikaa pitkäaikaissairaiden hoitoon.

Tällä haavaa tietyistä päivystyspotilaista noin 80 prosenttia hoituu sairaanhoitajien voimin. Lääkäri on kuitenkin aina tavoitettavissa ja hän tulee paikalle asiakkaan luo. Asiakasta ei juoksuteta paikasta toiseen.

Samariassa käy noin tuhat asiakasta viikossa. Kalajärvellä määrä on pienempi.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut