Koronakriisin myötä verkossa asioiminen ja verkkokauppa ovat kasvattaneet suosiotaan entisestään. Verkko-ostosten maksamisessakin riittää jo vaihtoehtoja.
Suomalaiset suosivat yhä oman nettipankin kautta tehtävää verkkopankkimaksua, koska moni pitää sitä nopeana ja yksinkertaisena maksutapana.
Liki kaksikymmentä vuotta verkkokauppaa tehnyt Varustelekan yrittäjä Valtteri Lindholm on tästä kuitenkin aivan toista mieltä.
– Suomalaiset ovat vaan tottuneet käyttämään verkkopankkia, jopa vanhat patut osaavat maksaa sillä. Verkkopankissa pitää kuitenkin muistaa monenlaisia numeroyhdistelmiä, mikä sekä hidastaa että vaikeuttaa maksamista, Lindholm perustelee.
Lindholm itse suosisi mielellään kansainvälistä maksupalvelu PayPalia, sillä asiakkaan näkökulmasta se on äärettömän helppokäyttöinen.
– Ei tarvita vaihtuvia, numerosarjoihin perustuvia tunnuksia, vaan voi keksiä itselleen sopivan salasanan. Verkkokaupassa aktiivinen asiakas voi maksaa oikeastaan vain yhtä ok-painiketta täppäämällä.
– Kotimaassa tätä mahdollisuutta emme ole avanneet, sillä PayPal ottaa röyhkeän isot komissiot, Lindholm toteaa.
Ruotsalaisen Klarnan palvelussa ei Varustelekassa voi maksaa.
MobilePay on nopea mobiilimaksutapa.
– Kun sovelluksen on ensin ladannut kännykkäänsä, maksun voi tehdä yhdellä sormen pyyhkäisyllä vaikka kolmelta yöllä vessassa istuessaan, Lindholm maalailee.
Myös Siirto- ja Pivo-sovellukset toimivat hyvin samantyyppisin periaattein.
Yleisimmät luottokortit kuten Visa, MasterCard ja American Express käyvät miltei kaikissa verkkokaupoissa. Monia huolestuttaa kuitenkin omien korttitietojen luovuttaminen tuntemattomalle osapuolelle. Isoissa verkkokaupoissa on pääsääntöisesti käytössä todentamispalvelu, mikä minimoi luottokorttitietojen väärinkäytöksien riskin.
Suurin osa pohjoismaisista verkkokaupoista hyväksyy maksutavaksi vielä perinteisen postiennakonkin. Postiennakkoa käytettäessä rahojen menettämisen riski on pieni, kun maksu suoritetaan vasta tilausta postista noudettaessa.
Tuotteen hintaan lisätään postiennakkomaksu. Postiennakolla voi olla kuitenkin ainut vaihtoehto verkkokaupassa, jos asiakkaalla on maksuhäiriömerkintä.
Valtteri Lindholm muistuttaa – tosin pieni pilke silmäkulmassaan – että yksi verkkomaksamisen tapa on myös pankkikortin lähimaksu.
Siis kuinka?
– Moni ostos nettikaupassa on semmoinen, että se viedään loppuun vasta myymälässä, eli asiakas tulee kivijalkaan valmiin ostopäätöksen kanssa.