Opetuspomo: Opettajien auktoriteetti heikentynyt Suomessa – "Opettaja ei voi olla kaveri"

KOULU Sivistystoimenjohtaja Aulis Pitkälän mukaan huonot käytöstavat kumpuavat opettajien auktoriteetin murenemisesta.

Kouluihin tarvitaan lisää oppimisen iloa ja yhteishenkeä, sanoo Opetushallituksen pääjohtajan pestistä Espoon sivistystoimen johtajaksi palannut Aulis Pitkälä. Katja Riihola

Katja Riihola

Suomalaisten koululaisten käytöstavoissa olisi parantamisen varaa, sillä monen muun maan koululaiset käyttäytyvät suomalaisia paremmin. Näin sanoo Opetushallituksen pääjohtajana kouluja maailmalla kiertänyt Aulis Pitkälä Pitkälä palasi Opetushallituksesta Espoon sivistystoimen johtajaksi tammikuussa.

Rangaistusten koventaminen ei ole oikea tie."

Pitkälän mukaan yksi syy käytöstapojen rapautumiseen on opettajien auktoriteetin murtuminen. Monissa maissa opettajia teititellään, ja ulkomaiset vieraat ihmettelevät opettajien sinuttelua.

– Opettajien asema on heikentynyt. Opettaja ei voi olla kaveri eikä häntä saa puhutella kuin kaveria, Pitkälä sanoo, vaikkei kannatakaan paluuta teitittelyyn.

Pitkälän mukaan huonoissa käytöstavoissa ja koulukiusaamisessa heijastuvat myös kotien ongelmat, kun vanhemmilla ei ole voimia tukea lasten kasvamista.

– Suomalaisten käytöstavat ovat muutenkin huonoja.

Huonot käytöstavat näkyvät kouluissa rauhattomuutena, kiusaamisena ja opettajien väsymisenä.

Pitkälä kertoo,ettei edes kiusaamisen vastainen Kiva-kouluhanke näytä saaneen kiusaamista vähenemään.

Älylaitteet mahdollistavat uudenlaisia kiusaamisen muotoja, ja varsinkin isommat oppilaat osaavat iskeä myös opettajien heikkoihin kohtiin saadakseen heidät hermostumaan.

– Sosiaalinen media on tullut sellaiseksi väyläksi kiusata, johon on vaikea päästä kiinni. Se on hirmu julmaa.

– Kiusaaminen on kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan. Pitäisi pystyä ottamaan toiset huomioon. Siitä käytöstavoissa on kyse.

Opetushallituksessa pohdittiin keinoja koulukurin palauttamiseksi. Lainsäädäntöä tiukennettiin ja opettajien oikeuksia selkeytettiin esimerkiksi oppilaan tavaran haltuun ottamisessa.

Pitkälä ei kuitenkaan usko koulujen kurikampanjoihin. Hänen mukaansa säädöksiä ja opettajien oikeuksia ei pidä enää tiukentaa.

– Rangaistusten koventaminen ei ole oikea tie, vaikka on varmasti opettajia, jotka kokevat ettei heillä ole keinoja puuttua huonoon käytökseen. Pelisääntöjä pitää miettiä yhdessä. Järjestyssäännöistä pitäisi keskustella oppilaiden kanssa.

Pitkälä myöntää, että osaltaan rauhattomuutta luokkiin tuovat erityisen tuen tarpeessa olevien lasten integroiminen tavallisille luokille, jos ryhmissä ei ole riittävää määrää ammattitaitoisia aikuisia ja muita tukitoimia.

– Toivon, että opettajankoulutus paranisi. Koulutusta uusitaan ja opettajien valmiuksia luokan- ja ryhmänhallintaan lisätään.

Poimintoja koulujen säännöistä

Tervehdi.

Käyttäydy toisia kohtaan ystävällisesti ja kunnioittavasti.

Älä häiritse opetusta.

Älä kiusaa.

Säilytä työrauha.

Metelöinti ja epäasiallinen kielenkäyttö ja käyttäytyminen on kielletty oppitunneilla ja välitunneilla.

Kiusaaminen, väkivaltainen käytös ja häirintä on kielletty.

Pidä kännykkä ja muut elektroniset laitteet suljettuna koulupäivän aikana.

Kunnioita toisten oppilaiden ja koulun omaisuutta.

Asiallinen, toisia loukkaamaton ja tarkoituksenmukainen pukeutuminen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut