Kova laskelma Kehä I:n remontista – "20 miljoonan urakka maksaa 1,3 miljardia"

Riikka Jokinen

Kehä I:n lähes kaksivuotinen perusparannushanke maksaa 20 miljoonan euron sijaan 1,3 miljardia euroa. Näin laukoo diplomi-insinööri, kaupunkilehti Helsingin Uutisten uusi bloggari Marko Ekqvist.

– Miten on mahdollista lamauttaa pääkaupunkiseudun ja Suomen vilkkain väylä Kehä I lähes kahdeksi vuodeksi? Maksamme 20 miljoonan euron urakasta ruuhkissa 1,3 miljardia euroa pelkästään välillisinä työajanmenetyskustannuksina, hän kirjoittaa blogissaan.

Ekqvistin mukaan välilliset kustannusvaikutukset nousevat nimenomaan sen takia, kun työssäkäyvät kököttävät ruuhkissa ja tekevät vajaita työpäiviä. Hän pohjaa kirjoituksensa osin Tilastokeskuksen palkkarakennetilastoon.

Ekqvist ihmettelee, miksi töitä tehdään vain yhdessä vuorossa eikä esimerkiksi kolmessa vuorossa, seitsemänä päivänä viikossa.

– Eikö remonttia olisi sittenkin voinut suunnitella siten, että se olisi toteutettu nopeutettuna ja keskeytymättömänä vuorotyönä. Työmaamelusta ei olisi varmaan ollut haittaa, mutta 100 000 autoa vuorokaudessa seisomassa ruuhkassa ei kuulosta kovin kustannustehokkaalta, saati ekologiselta, hän jatkaa.

Kehä I:n parannushankkeessa Espoon kaupunginrajan ja Vihdintien välille rakennetaan lisäkaistat ja Hämeenlinnanväylän eritasoliittymää parannetaan. Työt alkoivat maaliskuussa 2016, valmista pitäisi olla loppuvuodesta 2017.

Ekqvist on diplomi-insinööri, it-konsultti ja perussuomalaisten Helsingin valtuustoryhmän sihteeri.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut