Espoo ei siirrä mopoja autojen sekaan

Espoo ei häädä mopoilijoita autojen joukkoon. Sauvo Jylhä

Klaus Nurmi

Espoo ei siirrä mopoilijoita pyöräteiltä ajoradalle kuten Vantaa teki huhtikuun alussa

Vantaa sovelsi Liikenneviraston ohjetta, jonka mukaan nopeusrajoituksen ollessa 60 kilometriä tunnissa tai alle, mopon paikka on useimmiten ajoradalla, uutisoi äskettäin Vantaan Sanomat.

–Emme halua altistaa mopoilijoita vaaralle ja pakottaa heitä raskaan liikenteen joukkoon, sanoo Espoon liikennetutkija Tuomo Saarinen

Vantaalla päätökseen vaikutti liikenneturvallisuuden ohella myös palaute pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta.

Pari vuotta sitten Espoossakin mietittiin mopoilun siirtämistä ajoradalle paikoissa joissa nopeusrajoitus on enintään 50 kilometriä tunnissa.

Tällaisten katujen ja teiden varsilla Espoossa on 37 kilometriä jalankulku- ja pyöräteitä, joilla mopoilu on sallittu.

–Liikennemäärät ja varsinkin raskaan liikenteen määrät ovat kuitenkin suuria, joten mopoja ei lasketa ajoradalle, Saarinen selvittää.

Nopeusrajoituksen ollessa 30 tai 40 mopoilu ei yleensä ole sallittua kevyen liikenteen väylillä. Tällaisia teitä Espoossa on yli 700 kilometriä.

Poikkeuksena ovat muutaman sadan metrin pituiset, mutta vilkkaasti liikennöidyt tieosuudet. Alemmasta rajoituksesta huolimatta niillä saa ajaa mopolla kevyen liikenteen väylällä, huomauttaa Saarinen. Tällainen tienpätkä löytyy esimerkiksi Friisinkalliontieltä.

Vuonna 2014 Espoossa tapahtui 12 mopo-onnettomuutta, joista kymmenen johti henkilövahinkoon. Mopo oli osallisena kolmessa jalankulkijoille ja pyöräilijöille sattuneessa onnettomuudessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.