Länsiväylää parannettiin, mutta nopeusrajoitusta laskettiin – "Tuntuu kiusaamiselta"

Nopeusrajoituksen alentaminen Länsiväylällä 80 kilometriin tunnissa Suomenojan ja Kivenlahden välillä ihmetyttää autoilijoita. Seppo Korkman

Seppo Korkman

Nopeusrajoituksen aleneminen satasesta 80 kilometriin tunnissa juuri korjatulla Länsiväylällä kummastuttaa ja ärsyttää autoilijoita.

Länsiväylälle rakennettiin meluaidat Suomenojalta Kivenlahteen ja väylää levennettiin. Sen jälkeen nopeusrajoitus vuodenvaihteessa alentui 80 kilometriin tunnissa, pysyvästi.

–Ratkaisu on aivan järjetön. Eihän kukaan juuri noudata tuollaista liian alhaista rajoitusta hyvällä tiellä, liikenneministeriötä myöten asiasta kirjelmöinyt Esa Sairio huomauttaa.

Hän muistuttaa, että ruuhkat Länsiväylällä keskittyvät aamun ja iltapäivän pariin tuntiin.

–Muulloin tiellä on hyvin tilaa ajaa ja 80 nopeusrajoitus tuntuu suoraan sanottuna autoilijoiden kiusaamiselta.

Hän arvioi, että lain kunnioitus heikkenee entisestään, kun autoilijoita kiusataan liian alhaisilla rajoituksilla.

Kaikkia palvelevaksi ratkaisuksi Sairio esittää Länsiväylälle Tapiola-Suomenoja -osuudelle vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä, joilla ajonopeuksia voitaisiin säädellä liikennemäärien ja sääolosuhteiden mukaan.

Autoilijoiden tuohtumus saa ymmärrystä Uudenmaan ely-keskuksessa.

–Jos rahaa olisi käytössä kuin roskaa, niin totta kai vaihtuvat nopeusrajoitukset olisivat parempi ratkaisu, liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka myöntää.

Rahaa tällaiseen investointiin ei nyt, eikä Kelkan mukaan ihan lähivuosinakaan kuitenkaan ole.

Suomenoja–Kivenlahti -välillä nopeusrajoitusmerkkien muuttaminen sähköisiksi maksaisi Kelkan arvion mukaan noin miljoona euroa.

Nopeusrajoituksen tiputtaminen 80 kilometriin on Kelkan mukaan toteutetun tiesuunnitelman mukainen.

–Näin vältyttiin kohtuuttoman korkeiden meluesteiden rakentamiselta.

Nopeuksien alentamisella pyritään myös vähentämään osuudella tapahtuvia liikenneonnettomuuksia, joista suurin osa on peräänajoja. Vuosittain onnettomuuksia on 40–50.

Nopeusrajoituksen ulottamista Kauklahdenväylän eritasoliittymän länsipuolelle Kelkka perustelee asutuksella ja liikennevirralla.

–Liittymässä liikkuu vuorokaudessa yli 10000 ajoneuvoa.

Myös Turunväylällä nopeusrajoituksia aiotaan onnettomuuksien vähentämiseksi alentaa Kehä II:n liittymän ja Munkkiniemen välisellä osuudella.

–Uusi rajoitus otetaan todennäköisesti käyttöön ensi marraskuussa, kun seuraavan kerran siirrytään talvinopeuksiin, Kelkka ennustaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut