Korona muutti ostostapoja – kylpytynnyrit ja porealtaat rautakaupan hittituotteita

Asuminen: Kylpytynnyrit ja porealtaat kevään hitti-tuotteita.

K-Raudan kauppias Jenny Pirttikosken mukaan kevään hittituotteita ovat selvästi porealtaat ja kylpytynnyrit. Paljut ehtivät jo kertaalleen loppua, mutta uusi kuorma on tulossa. katriina raanto

Katriina Raanto

Matkojen ja tapahtumien peruuntuminen, kokoontumis- ja liikkumisrajoitukset sekä etätyöt ovat lisänneet kotona vietettyä aikaa.

Kodin puutteet, kesken jääneet remontit ja pihan viihtyvyyden lisääminen ovat saaneet remontoijat ja rakentajat aktivoitumaan.

Ylimääräinen energia kanavoidaan nyt kodin ja pihan kunnostukseen. Myös kodin sisustukseen ja vapaa-aikaan liittyvien tuotteiden kysyntä on kasvanut.

– Kun kotona vietetään nyt paljon aikaa, asiakkaat ovat hakeneet pihan ja kodin kunnostukseen ja remontointiin liittyviä tuotteita, muun muassa terassitarvikkeita, kertoo K-Raudan kauppias Jonne Pirttikoski.

Kevään varsinaisiksi hittituotteiksi K-Raudan toinen kauppias Jenny Pirttikoski nimeää vahvasti kotoiluun liittyvät kylpytynnyrit ja porealtaat.

Jonne Pirttikoski kertoo koronaviruksen vaikutuksen näkyvän myös ostotavoissa.

Vähittäiskauppaa on siirtynyt verkkoon.

– Verkkokauppaostokset ja meidän paikallisten kotiinkuljetuspalveluiden kysyntä ja käyttäjämäärät ovat lisääntyneet merkittävästi. Asiakkaita kiinnostavat myös ennakkokeräily- ja noutomahdollisuudet, jotka helpottavat asiointia myymälässä.

Citymarketin käyttötavarapuolen tavaratalopäällikkö Mika Leskisen mukaan lisääntynyt kotoilu ei näy Citymarketin käyttötavarapuolella vielä mitenkään merkittävästi.

– Asumisen, kodintarvikkeiden ja vapaa-ajan tarvikkeiden ryhmissä on pientä nousua, ei merkittävää toistaiseksi. Jossain tavararyhmissä on nousua, toisissa myynninkehitys ei ole niin hyvää, toteaa Leskinen.

Tokmannin sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö Maarit Mikkonen toteaa kokoontumis- ja liikkumisrajoitusten leikanneen merkittävästi kysyntää erityisesti kivijalkaliikkeiltä.

Poikkeussääntöjen tultua voimaan Tokmannin asiakasvirrat ovat pienentyneet, mutta toisaalta keskiostoksen määrä on kasvanut.

Asiakasvirrat ovat pienentyneet selvimmin kauppakeskuksissa sijaitsevissa noin 20 Tokmannin myymälässä.

– Vähittäiskauppaa on siirtynyt verkkoon. Tokmannin verkkokaupan myynti kasvoi vahvasti maaliskuun lopusta alkaen, kertoo Mikkonen.

Myynti oli vahvaa erityisesti seuraavissa tuoteryhmissä: urheilu ja harrastukset, piha- ja puutarha, siivous ja puhdistus sekä kodin sisustus.

Normaalia selvästi enemmän myyneitä tuoteryhmiä Tokmannilla ovat elintarvikkeet, saippuat, kodin puhdistusaineet ja siivoustarvikkeet sekä urheiluun ja vapaa-aikaan liittyvät tuotteet.

Vastaavasti pukeutumisen tuotteiden myynti on edellisvuotta selvästi alhaisemmalla tasolla.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut