Mopoilijoista valituksia poliisille päivittäin ­– poliisin saapuminen rauhoittaa menon vain hetkeksi

Mopoilijoiden takia poliisiin yhteyttä ottavat toivovat usein, että poliisi valvoisi mopoliikennettä. Arkistokuva. Anton Soinne

Sirkku Aalto

Ajaminen jalankulkuteillä, puistoissa tai urheilukentillä. Tunteja kestävä ja pikkutunneille asti jatkuva rällääminen talojen pihoilla.

Tällaisia ovat komisario Ilkka Kantolan mukaan yhteydenotot, joita Länsi-Uudenmaan poliisilaitos saa mopoiluun liittyen. Poliisi saa Kantolan mukaan mopoista valituksia suunnilleen päivittäin.

– Jonain päivänä ei tule yhtään ja jonain toisena päivänä saattaa tulla 3–4 kappaletta, Kantola kertoo.

Esimerkiksi Suomenojan voimalaitoksen lähellä pidetään Länsiväylän saaman vinkin mukaan äänekkäitä kiihdytyskisoja. Kantolan mukaan voimalaitoksen lähistö kuuluu päivittäisen partioinnin piiriin ja siellä on tarkastettu mopoja. Kiihdytyskisoja poliisi ei kuitenkaan ole alueella tavannut.

– Valitettavasti näitä häiriöilmoituksia tulee eri puolilta aluettamme päivittäin, eli valvottavia mopohäirikkökohteita on toista sataa, Kantola kertoo.

Mopoilijoiden takia yhteyttä ottavat toivovat usein, että poliisi valvoisi mopoliikennettä. Poliisi valvoikin toukokuun loppupuolella mopoilijoita Espoossa, Kirkkonummella ja muualla Länsi-Uudellamaalla.

Enemmistö selviää ruhjeilla ja mustelmilla.

– Poliisi on jo vuosikymmenten ajan valvonut mopoja vastaavilla valvontaiskuilla, koska mopojen virittäminen, holtiton ajaminen ynnä muu on liian yleistä. Keväälle suunnatulla valvonnalla pyritään vaikuttamaan nimenomaan siihen, että kesäaikana jonkinasteinen kuri asiaan liittyen säilyisi, Kantola avaa valvonnan syitä.

Poliisin saapuminen paikalle mopoilijoita valvomaankaan ei tosin välttämättä tarkoita, että äänekäs mopoilu loppuisi siihen. Kantola kuvailee, että poliisin saapuessa paikalle mopoilijat hajaantuvat usein kuin "varpusparvi".

– Mopon tai kuljettajan puutteista on helppo kirjoittaa muistutus, mutta se missä roolissa henkilö on ollut aiemmassa häirikkötoiminnassa, ei ole aina selvää.

Kun poliisi on poistunut paikalta, mopoilijat palaavat Kantolan mukaan usein pian samalle alueelle tai siirtyvät joskus muualle häiriköimään.

– Monella suositulla 'mopojen leikkikentällä', joita siis löytyy alueeltamme melkoinen määrä, ainoa keino merkittävästi rajoittaa ongelmaa olisi jatkuva läsnäolo. Valitettavasti partioita ole niin paljoa, että jokaista mopohäiriöpaikkaa pystyisi miehittämään jatkuvasti. Silloin jäisivät muun muassa hälytystehtävät hoitamatta, Kantola sanoo.

Vaikka mopolla päristelyyn liittyy lieveilmiöitä, Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella poliisin tietoon tulevat mopo-onnettomuudet lasketaan vuosittain kymmenissä.

– Mopo-onnettomuuksia sattuu vuositasolla noin 20–40 kappaletta. Kaikkia ei edes ilmoiteta poliisille, vaan ’haavat nuollaan itse’, jos ei ole ulkopuolisia osallisia, jotka haluaisivat poliisin paikalle, Kantola kertoo.

Kuolemaan johtavia mopo-onnettomuuksia alueella sattuu harvoin.

– Saattaa mennä viisikin vuotta ilman mopokuolemia, Kantola kertoo.

Suurin osa mopo-onnettomuuteen joutuneista selviää melko vähin vaurioin.

– Enemmistö selviää ruhjeilla ja mustelmilla. Pahimmissa syntyy myös luunmurtumia.

Valvontajakso

Ajokieltoja, sakkoja ja kelvottomia mopoja

Toukokuun loppupuolella tehdyn useamman tunnin mittaisen valvontajakson aikana poliisi tarkasti noin 70 mopoa. Mopoista seitsemän oli huonojen jarrujen takia kelvottomia liikenteeseen.

Rekisterikilvet poliisi poisti 16 moposta. Kilpien poistoon ovat komisario Ilkka Kantolan mukaan johtaneet esimerkiksi mopon virittäminen kulkemaan yli 65 kilometriä tunnissa sekä jarruvikojen kaltaiset vakavat tekniset viat.

Valvontajakson seurauksena poliisi määräsi kahdeksan kuljettajaa ajokieltoon ja kirjoitti 44 kappaletta sakkoja ja rikesakkoja.

Kantola kertoo, että poliisi on määrännyt rangaistuksia muun muassa keulimisesta ja epäkunnossa olevista mopoista.

Ajokieltoja taas on seurannut esimerkiksi siitä, että mopo on viritetty kevytmoottoripyöräksi vaikka sellaisen ajamiseen vaadittavaa ajokorttia ei ole.

Ajokieltoon ovat johtaneet myös karkuun ajaneiden törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset.

Liikenne

Näin uusi laki vaikuttaa mopoiluun

Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi tieliikennelaki vaikuttaa myös joihinkin mopoilua koskeviin liikennesääntöihin.

Taajaman ulkopuolella mopoa on ajettava pientareella tai ajoradan reunalla, jos se käy haitatta päinsä.

Taajaman ulkopuolella vasemmalle kääntyvä mopoilija saa jatkaa oikealla ajaen risteävän ajoradan yli. Hän ei kuitenkaan saa kääntyä vasemmalle ennen kuin se voi tapahtua muuta liikennettä estämättä ja turvallisuutta vaarantamatta. Mopoilijan on poistuttava risteyksestä oikeanpuoleista reunaa käyttäen.

Mopolla hinaaminen on kiellettyä, jos hinaaminen haittaisi ajoa tai aiheuttaisi vaaraa muille tienkäyttäjille.

Myös joitakin mopoilua koskevia liikennemerkkejä on uusittu.

Mopoilijoiden valvontaan uusi laki ei käytännössä vaikuta muuten kuin niin, että rikesakot vaihtuvat liikennevirhemaksuiksi.

Lähteet: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, komisario Ilkka Kantola

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut