Tallinna-tunneli halutaan yhä Otaniemen ja Keilaniemen kautta – "Helsingin toimintatapaa voi pitää kyläpolitikointina"

Finest Bay Arean yrittäjä Peter Vesterbacka ja liikemies Kustaa Valtonen odottavat jo malttamattomina, että esimerkiksi Tikkurilasta pääsisi junalla Tallinnan keskustaan. Jari Pietiläinen

Jari Pietiläinen

Helsingin ja muun Uudenmaan välillä on pystyssä mehevä kiista siitä, mikä on osuvin linjaus Helsingin ja Tallinnan välille rakennettavan rautatietunnelin parhaasta mahdollisesta reitistä.

Helsingillä on asiasta oma näkemyksensä, mutta osa tunnelihankkeeseen uskovista on toista mieltä.

Esimerkiksi tunnelia valmistelevan Finest Bay Area Development Oy:n väki on vakuuttunut siitä, että koko Uudellemaalle suotuisin linjaus kulkee Espoon – ei Helsingin – kautta.

Tunnelin tulevat reittivaihtoehdot nousevat ensi tiistaina Uudenmaan maakuntavaltuuston käsittelyyn.

FBAD:n liikemies Kustaa Valtonen on varma siitä, että Helsingin keskustan kautta kulkeva linjaus ei ole hyvä vaihtoehto.

– Otaniemen–Keilaniemen kautta vedettävä reitti olisi ehdottomasti parempi, Valtonen vakuuttaa.

– Ylipäätään pitäisi tutkia useita reittivaihtoehtoja, ei vain yhtä, Helsingin ajamaa.

Valtosen mukaan kolmesta vaihtoehdosta paras olisi läntisin.

Sen sijaan Helsingistä linjattava tunnelivaihtoehto olisi Valtosen ja Vesterbackan mukaan täysin sama kuin Lentoradan kaavalinjaus.

– Siitä ei ole mitään hyötyä matkustajille. Sehän olisi aivan sama kuin jos rakennettaisiin kaksi länsimetroa päällekkäin, korostaa FBAD:n liikemies Peter Vesterbacka.

Valtonen ja Vesterbacka ovat huolissaan myös siitä, millä tavoin Helsinki-linjaus tukkisi jo entuudestaan ahtaan pääkaupungin keskustaa.

Kolmas epäkohta on miesten mukaan se, että Helsingin ajaman linjauksen ympäristövaikutusten arviointia ei todellisuudessa ole edes tehty.

– Tai onhan se tehty, mutta vain paperilla. Muun muassa kallioperän geologiset tutkimukset ovat täysin tekemättä, Valtonen muistuttaa.

Molemmat syyttävät Helsinkiä tunnelihankkeen osalta omapäisestä käytöksestä.

– Helsingissä ollaan huolissaan tunnelin päätymisestä Espooseen, joka on kummallista, sillä hankkeen toteutuminen tuo tullessaan merkittäviä taloudellisia etuja koko Uudellemaalle ja Suomelle, Valtonen arvioi.

– Jos tunnelia ei tehdä Helsingin haluamalla tavalla, sitten sitä ei tehdä lainkaan. Tämä näyttää olevan Helsingin tapa toimia, Vesterbacka kritisoi.

Maakuntavaltuustossa on kaikkiaan 80 jäsentä, joista 26 on Helsingistä.

Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja, espoolainen Markku Markkula (kok.) on harmissaan siitä, että Helsinki on niin vahvasti ajanut tunneliasiassa yhden linjauksen politiikkaa.

– Kyllä Helsingin toimintatapaa voi pitää kyläpolitikointina. Tämän hankkeen kohdalla ei riitä perusteeksi se, että kyseessä on Helsinki–Tallinna-yhteys, Markkula muistuttaa.

– Hankkeen pitäisi olla juuri koko pääkaupunkiseutua palveleva. Eihän Helsingin lentokenttäkään sijaitse pääkaupungissa, vaan Vantaalla.

Tunnelin linjaamista Espoon kautta Markkula perustelee myös sujuvalla liikenteellä.

– Jos valittaisiin linjaus Otaniemen ja Keilaniemen kautta, se hajauttaisi tulevaisuudessa liikenneruuhkia. Helsingin kantakaupunki on jo nyt riittävän tukkoinen, Markkula arvioi.

Hänen mukaansa Kehä I:llä on mittavat ruuhkat, joita voitaisiin hillitä, jos yhteys lentokentältä vedettäisiinkin Keilaniemen-Otaniemen kautta.

– Silloin asemat tunnelin asemat voisivat sijaita esimerkiksi Ilmalassa ja Leppävaarassa.

Peter Vesterbackan mukaan tärkeintä on se, että hankkeen vaikutus on 24 000 henkilötyövuotta Suomessa ja 6 000 Virossa joka vuosi koko rakennusajan.

Rahoitus tunnelihankkeelle on tarkoitus kerätä kokonaan yksityisistä lähteistä. Viime vuonna Valtosen ja Vesterbackan tunneliyhtiö ja kiinalainen yhteistyökumppani Touchstone Capital Partners solmivat 15 miljardin aiesopimuksen rahoitukselle. Rahoituksesta on keskusteltu myös dubailaisen rakennusyhtiö ARJ Holdingin kanssa.

Aikataulu Tallinna-tunnelin valmistumiselle on Vesterbackan mukaan asetettu vuoden 2025 alkuun. Jos reittivaihtoehto saadaan vielä tänä vuonna valittua, varsinaisiin poraustöihin kuluu aikaa hieman yli kaksi vuotta.

– Poraukset suoritetaan kahdeksasta eri suunnasta, siksi työ sujuu niin nopeasti, Vesterbacka vakuuttaa.

Useiden asiantuntijoiden mukaan tunneliyhtiön esittämä aikataulu on kuitenkin hyvin epärealistinen. Esimerkiksi Uudenmaan maakuntajohtaja ei pidä hankkeen toteutumista mahdollisena ennen 2030-lukua.

Junalla Helsingistä Tallinnaan

Liikemies Peter Vesterbackan johtama yksityinen Finest Bay Area -hanke perustettiin merenalaisen junayhteyden saamiseksi Helsingistä Tallinnaan.

Tunneli yhdistäisi Suomen rautatiet Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Hinta-avio on 15 miljardia euroa.

Rahoitusta on haettu kansainvälisiltä rahoitusmarkkinoilta.

Matka-aika Helsingistä Tallinnaan olisi noin puoli tuntia.

Yhteen suuntaan matka maksaisi 50 euroa ja meno-paluu 100 euroa.

Olisi valmistuessaan maailman pisin meren alla kulkeva rautatietunneli.

Ensimmäinen idea sillasta tai tunnelista on esitetty jo 1800-luvulla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Koronatilanne rauhallinen Espoossa – kuusi uutta tartuntaa
  2. Asunnon osto etänä yleistynyt – korona kiihdytti asuntojen verkko-ostamista pääkaupunkiseudulla
  3. Lämpö toi ryntäyksen ja roskaa – Bodominjärven murhapaikalla on telttailtu ja poltettu nuotiota, vaikka se on kielletty
  4. Polkupyörävarkauksien sesonki kuumenee – Vuorokauden saldo Länsi-Uudellamaalla 22
  5. Gräsan uurnalehdon kunnostus alkoi – muistoesineet kehotetaan hakemaan perusparannuksen ajaksi pois
  6. Olitko Tallinnan-laivalla? Risteilylaivoilla on ollut useita koronan kantajia, varoittaa THL
  7. Bussikuski raivosi ja heitti matkustajia väkivalloin ulos bussista Helsingissä – Vaati isoja korvauksia työsuhteen purusta, mutta joutui itse maksamaan
  8. Tukes selvittää Helsingin kaupunginteatterin räjähdystä – Alalla pelätään, että vastaavia onnettomuuksia voi sattua muuallakin
  9. HSL-sovelluksessa voi maksaa lippuja nyt myös Pivolla
  10. Älä päästä koiraa sinileväiseen veteen – Näin tunnistat hengenvaarallisen myrkytyksen
  11. Luontoretki tutustuttaa Leppävaaran luontoon ja Hanikan luontopolkuun – ilmoittauduttava yhä ennakkoon
  12. USU: Ruumiinavauksia vähemmän kuin koskaan – Lääkäri: "Tämä on huolestuttava suunta"
  13. Hyvinvointi: Miia Hoisko, 37, omistaa 4 erilaista fillaria – "Yhdellä pyörällä ei pärjää, jos haluaa kehittyä useissa pyöräilylajeissa"
  14. Hyvinvointi: Vea Vainio ja Nella Kaartinen tanssivat metsässä, koska se tekee hyvää keholle ja mielelle – "Puhdistava, rauhoittava kokemus, jossa voi antautua hetkeen"
  15. Länsirannan puisto kuntoilualueineen kunnostetaan – lisää roskiksia ja penkkejä

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.