Ilmanlaatu on tänä keväänä ollut pääkaupunkiseudulla ennätyksellisen puhdas.
Koronarajoitusten myötä liikennemäärät ja samalla liikenteen päästöt vähenivät voimakkaasti.
Pääkaupunkiseudulla ei ole ollut liikenteen pakokaasujen osalta yli 30-vuotisen mittaushistorian aikana näin pitkää puhdasta ilmanlaadun jaksoa kuin tänä keväänä, tiedottaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.
HSY:n mittausten mukaan typpidioksidin pitoisuudet laskivat vilkkaasti liikennöidyillä alueilla 40–60 prosenttia verrattuna kolmeen edelliseen vuoteen.
– Liikennemäärien väheneminen näkyi laajalti pääkaupunkiseudun ilmanlaadussa 18. maaliskuuta alkaen. Mittasimme kevään aikana ennätyksellisen matalia typpidioksidin kuukausikeskiarvoja, kertoo tiedotteessa HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen.

Katupölyäkin oli normaalia vähemmän ilmassa, mutta silti se huononsi välillä ilmanlaatua.
Talvi oli erittäin leuto ja lumeton ja korkeita hiukkaspitoisuuksia mitattiin jo tammikuussa. Pahin pölyjakso koettiin helmikuun lopulla.

Pölyisiä päiviä HSY mittasi myös maaliskuussa, mutta huhtikuun alussa, jolloin yleensä mitataan katupölyn huippupitoisuudet, pitoisuudet olivat edellisvuotta matalampia. Katupöly kuitenkin heikensi keväällä ilmanlaadun ajoittain jopa huonoksi.
– Katupölykausi ajoittui tänä vuonna jo alkukevääseen. Pölyisiä päiviä oli vähemmän kuin viime vuonna, mutta ilmanlaatu oli silti huono vilkasliikenteisillä alueilla. Nastarenkaat rouhivat herkästi asfalttia, mistä muodostuu ja kertyy pölyä kaduille talven kuluessa. Jo pienikin määrä autoja nostaa pölyn helposti ilmaan, Myllynen sanoo.