Mylläys jatkuu Kehä I:lla Laajalahdessa koko kesän – kaikki sillat nyt työn alla

Liikenne: Kaksi kaistaa suuntaansa ovat käytössä jatkuvasti.

Turvasuontien ja Kehä I:n risteyksen kohdille rakentuu Laajalahdensolmun risteyssilta. Taustalla raidejokerin Räisälänsilta, jonka alta Kehä I tulee menemään. Arkisto/ Sirpa Repo

GRK Infran työmaainsinööri Timo Laitisen mukaan työt edistyvät edelleen hyvällä mallilla Kehä I:llä Laajalahden kohdalla. Silti tekemistä riittää vähintään ensi kesään saakka.

– Koko urakan tarkkaa valmistumisaikaa on tässä vaiheessa mahdotonta sanoa. Ehkä lokakuussa saamme liikenteen osittain kulkemaan uutta uraa pitkin, työmaainsinööri kertoo.

Kaikki sillat ovat nyt työn alla. Heinäkuussa valetaan raidejokerin tarvitsema Räisälänsilta, jota pitkin raitiotie ylittää Kehä I:n. Elokuussa on vuorossa Laajalahdensolmun risteyssilta.

Turvesuontien ja Kehä I:n risteykseen tulee eritasoliittymä. Nyt paikalla on väliaikainen kiertoliittymä.

– Elokuulle yritämme saada myös Kurkijoentien kohdan sillan, Laitinen selvittää.

Autoille säilyy koko ajan kaksi kaistaa suuntaansa vaikka tien linjaus muuttuu töiden edetessä.

Kesällä hauskempaa tehdä töitä, kun ei sada räntää niskaan.

– Tässä urakassa hyvää on se, että suurin osa työstä tehdään eri linjauksella kuin vanha Kehä I. Vain Otaniemen puolella pysytään vanhalla linjauksella.

Nykyinen kiertotiellä oleva mäkilinjaus säilyy vielä useamman kuukauden. Kun Kurkijoentien kohdilla oleva silta ja raidejokerin Räisälänsilta on valettu ja telineet purettu, voidaan liikenne siirtää kulkemaan niiden alitse.

– Kaikki on kiinni siitä, miten siltojen rakentaminen etenee. Hyvä veikkaus on, että ali pääsisi ajamaan lokakuussa. Silloin saisimme linjauksen käyttöön ennen ensi talvea. Viime talvena mäkeä päästiin ajamaan ylös aika hyvin. Siihen taisi jymähtää vain pari ulkolaista rekkaa, Laitinen muistelee.

Kun uusia siltoja saadaan käyttöön, puretaan vanhoja pois. Näin käy muun muassa Sakkolan alikulkukäytävän läntiselle sillalle.

Kun tie saadaan siirrettyä pois mäeltä, päästään vasta sen jälkeen rakentamaan tätä aluetta. Laitinen sanookin, että kun yhden kohdan saa tehtyä, tulee uutta tehtävää.

Kalliolinjauksen kohdalla alueen Turunväylän päässä töitä riittää pitkään. Pois rapsittavaa kalliota on vielä paljon ja työmaa-alue on kapea.

– Siinä asiassa emme ole voiton puolella.

– Nykyään töitä tehdään ympäri vuoden. Onhan kesällä hauskempaa, kun ei sada räntää niskaan, Laitinen tuumii.

Kun Kehä I on käytössä uudella linjauksellaan, työt jatkuvat vielä sen jälkeen sivuilla. Kun koko urakka on valmis, jatkuu raidejokerin työmaa.

– Jos ensi kesänä urakka olisi kokonaan valmis, Laitinen miettii puoliääneen.

Kehä I:n parantaminen alkoi vuoden 2019 lopulla. Sen toteuttavat Väylävirasto ja Espoon kaupunki, jonka osuus kustannuksista on 10 miljoonaa euroa. Hankkeen koko hintalappu on 30 miljoonaa euroa.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut