Raidejokerin työt seisovat helsinkiläismetsässä Espoon rajan tuntumassa – "Ellei lupaa tule ely-keskukselta loppukesästä, se alkaa jo vaikuttaa kokonaisaikatauluun"

Raidejokeri: Jos ely-keskukselta ei heru poikkeuslupaa, Espoon ja Helsingin yhdistävä pikaraitiotieprojekti tulee myöhästymään jopa vuosilla.

Patterimäen metsässä on rukseilla merkitty puita, jotka on ajateltu kaataa. Projektinjohtaja Juha Saarikosken mukaan merkit eivät välttämättä ole ajan tasalla ja ne tullaan vielä tarkistamaan ESM Arkisto

Kaisa Paastela

Työkoneiden äänet kantautuvat tiheään Patterimäen metsään. Raidejokeria rakennetaan hiki hatussa, mutta yhdessä kohtaa työt seisovat.

Yhtään puuta ei Pajamäen viheralueelta Patterimäestä ole kaadettu. Viimeisimpänä käänteenä Uudenmaan ely-keskus hyväksyi Pajamäki-seura ry:n ja Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen vaatimukset ja kielsi toukokuussa aloittamasta puunkaatoa alueella. Päätös johtui uusimmasta tiedosta liito-oravien levähdys- ja pesäpaikoista.

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on hakenut ely-keskukselta lupaa poiketa luonnonsuojelulain mukaisesta liito-oravan suojelusta Patterimäen puistossa.

TILAAJAN projektinjohtaja Juha Saarikoski arvelee, että poikkeamisluvan saaminen vie noin kuukauden.

– Nyt ollaan kokonaisaikataulussa nippa nappa. Voi sanoa, että ellei lupaa tule ely-keskukselta loppukesästä, se alkaa jo vaikuttaa kokonaisaikatauluun.

Raidejokerin pitäisi valmistua kesällä 2024.

Saarikoski toteaa, että jos poikkeamislupaa ei Patterimäessä saada, uuden linjauksen laatiminen tarkoittaa kaavatyön aloittamista alusta, joka vie vuosia. Vaihtoehtoisia suunnitelmia ei ole.

PAJAMÄESSÄ ON toivottu pikaratikan linjauksen siirtämistä kulkemaan Takkatien kautta.

– Sieltä jouduttaisiin muun muassa lunastamaan ja purkamaan rakennuksia, kertoo Saarikoski, jonka mukaan kaikki vaihtoehdot on jo olemassaolevaa linjausta suunnitellessa tutkittu perusteellisesti.

Hän sanoo, että valitusten tekeminen nyt, kun raidejokerille on Patterimäkeen olemassa vahvistettu kaava ja alueelle puistosuunnitelma, on ”erinomaisen hankala asia toteuttajaorganisaation näkökulmasta”.

– Jo nyt on tullut kustannusvaikutuksia.

Saarikosken mukaan kustannuksia koituu muun muassa työvaiheiden järjestämisestä uusiksi. Lisäksi tunnelin louheen jatkosijoitus tulee maksamaan, kun alunperin sitä oli tarkoitus hyödyntää hankkeessa. Tunnelia kaivetaan parhaillaan Arinatien suunnasta.

Jos satojen miljoonien raidejokeri myöhästyy aikataulusta, tuo se puolestaan omat kustannuksensa ja kerrannaisvaikutuksensa.

RAIDEJOKERI kulkee Patterimäen läpi tunnelissa ja länsipuolella aivan teollisuusalueen reunassa, jotta alueen luontoa säilyy mahdollisimman paljon. Rakentamisen myötä Patterimäen alueen lisääntymis- ja levähdyspaikkojen pinta-alasta häviää noin 11 prosenttia. Liito-oravakanta on vahvistunut Helsingissä viime vuosina nopeasti.

Pajamäessä ollaan huolissaan paitsi raidejokerin vuoksi, myös siksi, että Patterimäen itälaidalle on kaavoitettu useita kerrostaloja: kaupunki haluaa rakentaa uusia asuntoja pikaratikan pysäkkien yhteyteen.

Raidejokeri korvaa valmistuessaan runkobussin 550.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut