Keskon ja K-ruokakauppojen nimissä on lähetetty tekstiviestejä ja sähköposteja, joiden avulla viestin vastaanottajia houkutellaan vastaamaan kyselyyn tai osallistumaan kilpailuun. Kyseiset viestit ja kilpailut eivät ole Keskon tai sen ketjujen järjestämiä tai lähettämiä, kerrotaan Keskon tiedotteessa.
Palkinnoiksi viestissä luvataan ilmainen tuote tai lahjakortti. Joissakin huijauksissa on myös ilmoitettu, että vastaanottaja on voittanut palkinnon, jonka lunastaminen edellyttää lähetyskulujen maksamista. Tämän tyyppiset viestit ovat usein niin kutsuttuja tilausansoja, jossa kuluttaja hyväksyy pitkäkestoisen sopimuksen, jonka jälkeen hänen luottokortiltaan veloitetaan toistuvia kuluja, tiedotteessa sanotaan.
Tiedotteessa sanotaan seuraavasti:
– Älä toimi viestin ohjeiden mukaisesti. K-kauppojen kilpailut, arvonnat tai palkintojen lunastukset eivät ole koskaan maksullisia. Tietoja ei myöskään pyydetä oudon näköisten linkkien kautta. Sähköisten asiakaskirjeiden lähetysosoite on noreply.k-plus(at)kesko.fi ja lähettäminen perustuu aina asiakkaan antamaan markkinointilupaan.
Kesko suosittelee varovaisuutta osallistuttaessa kilpailuihin internetissä. Jos on tullut huijatuksi, kannattaa ottaa yhteyttä asiasta vastaavaan viranomaiseen eli kuluttaja-asiamieheen. Mikäli on erehtynyt antamaan huijausviestiin liittyvässä lomakkeessa luottokortin numeron esimerkiksi 1 euron maksua varten, suositellaan olemaan yhteydessä omaan pankkiin tai luottokorttiyhtiöön aiheettomien maksujen estämiseksi.