Korona-aika on lisännyt verkkokauppaostamista myös Sokoksella, tiedottaa Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK. Myynti on kasvanut vuoden aikana kaksinumeroisin luvuin.
Vaatteiden ostamista verkkokaupasta hankaloittaa kuitenkin sovitusmahdollisuuden puute. Tähän Sokos vastaa ottamalla käyttöön digitaalisen sovittamisen. Digisovitusta varten tarvitaan TailorGuide-niminen sovellus ja älypuhelin, jossa on etukamera.
Kotimaisella sovelluksella otetaan kolme kuvaa: edestä, sivulta ja taustasta.
– Palvelu suosittelee kokoa käyttäjän mittoihin perustuen sekä hyödyntämällä valmistajien omia kokotaulukoita. TailorGuide-palvelun piirissä on naisten ja miesten muotimerkkejä ja lisäämme kokoa ajan mukaan uusia tuotemerkkejä, kertoo SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehitysjohtaja Päivi Juntunen tiedotteessa.
Hänen mukaansa sovelluksen käyttäminen on tietoturvallista. Kuvat tuhoutuvat heti mittojen laskennan jälkeen, eivätkä näin ollen jää laitteen muistiin. SOK ilmoittaa, että mitat säilytetään TailorGuiden pilvipalvelussa ja ettei niitä luovuteta kolmansille osapuolille.
Jos ei halua käyttää mobiilisovellusta, omien mittojen mukaisia kokosuosituksia voi saada myös luomalla oman profiilin käsin.
Virtuaalisovittamisella Sokos pyrkii vähentämään vaatteiden palautuksia.
– Palauttaminen on yksi suurimpia verkkokaupan kulueriä ja tuotteiden edestakainen kuljettaminen kuormittaa myös ympäristöä, kertoo tiedotteessa sokos.fi-verkkokaupan product owner Juho Mustakangas.
TailorGuiden saa ladattua Google Playsta ja App Storesta.