Oma museo oli maailmanmestarin pitkäaikainen haave – Marcus Grönholmin kotitilalla huokuvat perinteet ja suomalainen rallihistoria

Marcus Grönholm on rakentanut kotitilalleen Inkooseen moottoriurheilumuseon. Mistake Media

Mauri Nurmi

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm on rakentanut kotitilalleen Inkooseen upean moottoriurheilumuseon.

Paikka huokuu perinteitä ja suomalaista rallihistoriaa.

– Museon toteutus oli pitkäaikainen haaveeni. Olen kerännyt kaikenlaista rallitavaraa urani varrelta ja haaveilin yhtenäisestä paikasta. Jokunen vuosi sitten pikkupojan unelma toteutui, sain kaikki autot ja muistoesineet yhteiseen tilaan, Marcus ”Bosse” Grönholm toteaa.

Privaattimuseon helminä toimivat huippukuntoiset maailmanmestaruusautot. Grönholm voitti Peugeot 206 WRC -autoilla kuljettajien mestaruudet vuosina 2000 ja 2002.

– Luonnollisesti mestaruusautot ovat erityisen läheisiä. Nykyään näillä Peugeot-autoilla ei enää kurvailla hiekkateillä, vaan ne on kunnostettu näyttelykuntoon. Vuodet ranskalaistallissa olivat menestyksekkäät, muistelen niitä lämmöllä.

Museossa on näytillä myös Ford Focus WRC -auto, jolla Grönholm yhdessä Mikko Hirvosen kanssa voitti merkkimestaruuden kaudella 2007. Tuohon mestaruuteen ja kuljettajien MM-hopeaan päättyi Grönholmin kokopäiväinen ralliura.

– Kyseinen yksilö on ei ole aito WRC-auto, vaan M Sport -tehtaan näyttelylaite. Sain sen hankittua kovan taistelun jälkeen tallipäällikkö Malcolm Wilsonilta. Hän ei olisi halunnut luopua siitä mistään hinnasta, 52-vuotias Grönholm vitsailee.

MM-ralliurallaan inkoolainen voitti kaksi kuljettajien maailmanmestaruutta. Kilpatalleina toimivat Toyota, Peugeot ja Ford. Lisäksi Bosse ajoi yksittäisiä osakilpailuja Seatilla, Subarulla ja Mitsubishilla.

Grönholm saavutti MM-urallaan 540 erikoiskoevoittoa ja huikeat seitsemän voittoa Jyväskylän MM-rallissa sekä peräti 30 MM-osakilpailuvoittoa. Kilpailujen ykkössijoja on selvästi enemmän kuin nelinkertaisilla maailmanmestareilla Tommi Mäkisellä (24) tai Juha Kankkusella (23).

Inkoolainen on valittu FIA:n perustamaan Rally Hall of Fame -kunniagalleriaan.

– Väsyin jatkuvaan matkustamiseen ja lopetin MM-tasolla kauden 2007 jälkeen. Jälkeenpäin harmitti aikainen luopuminen, sillä olisi kannattanut jatkaa ajamista pitempään huipputasolla. Ajohaluja löytyi, ja vauhti olisi riittänyt.

Grönholmin menestysvuosien jälkeen kuljettajien maailmanmestaruudet ovat karttaneet suomalaisia rallipilotteja.

– Toyotan 19-vuotiaasta Kalle Rovanperästä on kasvanut kova tekijä. Toivottavasti hän on seuraava suomalainen rallin maailmanmestari.

Hienokuntoiset autot on aseteltu siististi ympäri museota. Rakennus sijaitsee Grönholmin kotitilalla. Kokoelmasta löytyy WRC-autojen lisäksi muun muassa Bossen vanha N-ryhmän Toyota Celica ja Ford Fiestan ”rallicrosshirviö” sekä entisöityjä siviiliautoja.

Lisää on tulossa.

– Entisöitävänä on Hangosta löytämäni N-ryhmän Lancia Delta Integrale. Osallistuin kyseisellä autolla ensimmäiseen MM-ralliini Jyväskylässä 1989. Auto entisöidään, maalataan ja teipataan alkuperäiseen väritykseen. Hauska sattuma, että auto löytyi lähes naapurista monen vuoden jälkeen.

Lisäksi Grönholm on hankkinut alkupään kalustosta muun muassa Ford Escort ”Läskiposki” Mk1 -mallin.

Museosta löytyy autojen lisäksi suuri määrä moottoriurheilun oheistuotteita. Palkintoja, valokuvia, taidetta, kypäriä, pienoismalleja, ajopukuja ja lehtileikkeitä. Kokonaisuus on vaikuttava.

– Olen pitänyt tallessa kaikki MM-sarjan podium-lippikset. Niitä aina kyseltiin, mutta pidin ne itselläni. Tuossa ne ovat nyt näkyvillä yhdellä seinällä. Kaikkiaan 62 palkintosijaa ja lippalakkia, Grönholm laskee.

Museosta löytyy kaikenlaista motorsport-tavaraa, muun muassa Carlos Sainzin ajohansikkaat espanjalaisen viimeisestä MM-rallista ja Michael Schumacherin aitoja Ferrari-asusteita.

– Museo on privaattipaikka eikä se ole auki suurelle yleisölle. Järjestämme jonkun verran ryhmätilaisuuksia yrityksille, ja silloin tähän paikkaan on mahdollista päästä tutustumaan. Täällä ei voi oikein pitää avoimia ovia.

Mestari on tyytyväinen museoonsa.

– Lisää autoja ei enää mahdu sisälle, ja kaikki tärkeimmät yksilöt olen saanut hankittua. Jos eteen tulee vielä joku sopiva laite, niin sitten harkitaan asiaa, Grönholm päättää.

Fiat Abarth 131 kunnioittaa kuolleen isän muistoa

Marcus Grönholmin oma suosikki museossa on 1970-luvulta.

– Fiat 131 Abarth Rally on museon todellinen helmi ja vierailijoiden suosikki. Kyseinen yksilö on tehtaan rakentama auto ja Markku Alenin ohjastama.

Takavetoinen Fiat 131 Abarth on legendaarinen ralliauto, ja sen moottorissa on upeat soundit.

– Twin Cam Abarthin moottori kehittää 240 hevosvoimaa, ja koneen imuäänet ovat hienoimmat tässä museossa. En ole tekniikan tietoviisas, mutta kaikkiaan auto on upea. 1970-luvulla ralliautojen tekniikka oli erilaista kuin nykypäivänä, mutta tämä edustaa sen ajan huippua.

– En ole itse ajanut koskaan kilpaa tällä autotyypillä, mutta pikkupoikana 1970-luvulla olin useasti vastaavanlaisen auton kyydissä. Isäni Ulf Grönholm, joka oli rallin kaksinkertainen Suomen mestari, ajoi samanlaisella autolla kilpaa viimeiset vuotensa, Grönholm vakavoituu.

Maailmanmestarin isä kuoli Fiat 131 Abarth -autolla rallionnettomuudessa. ”Uffe” Grönholm ja kartanlukija Bob Rehnström menehtyivät tehdessään Hankirallia varten viimeistelyharjoituksia. Valitettava onnettomuus tapahtui keskellä yötä 26. helmikuuta 1981 Kirkkonummella.

– Haluan tällä autolla kunnioittaa isäni muistoa. Siitä on tullut kokoelman suosikkiauto. Sen muodot ja aggressiivinen ulkonäkö puhuttelevat.

– Löysin tämän yksilön rallikuljettaja Armin Schwarzin avulla Englannista. Se on tehtaan tekemä auto ja entisöity alkuperäiseen kuntoon. Ei näitä ole maailmassa montaa enää jäljellä. Harvinainen peli, auton arvo on noin 200 000 euroa.

– En raaski ajella Fiatilla, sillä mahdollinen korjaaminen on haastavaa ja kallista. Varaosia on hankala löytää. Räpätään sitten muilla autoilla. Pidetään italialainen ori täällä kotimuseossa ja hyvässä kunnossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.