Luottomarkkinoilla on tarjolla luottojen vertailu- ja kilpailutuspalveluja, joita markkinoidaan harhaanjohtavilla ja epäselvillä tiedoilla.
Kuluttaja-asiamies on puuttunut asiaan ja ohjeistanut luotonvertailupalveluita kuluttajansuojalain pelisäännöistä.
Luotonvertailusivustot pyrkivät kuluttaja-asiamiehen mukaan luomaan usein mielikuvaa siitä, että kuluttajan puolesta tehdyt vertailut ja kilpailutukset olisivat kattavampia kuin ne oikeasti olivat. Vertailut olivat tyypillisesti kattaneet vain palveluiden yhteistyökumppaneiden luottoja.
– Jos palvelussa ei kerrota selkeästi yhteistyökumppaneista, kuluttajalle voi syntyä harhaanjohtava mielikuva vertailun kattavuudesta ja palvelun puolueettomuudesta, sanoo tiedotteessa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.
Markkinoinnissa oli lisäksi saatettu väittää ilman tukevaa näyttöä, että palveluiden välityksellä saatavat luotot olisivat aina edullisempia tai kuluttaja saisi säästöjä yhdistämällä lainansa.
Kuluttaja-asiamies korostaa, etteivät tällaiset väitteet ole perusteltuja, kun palvelu vertailee vain yhteistyökumppaneidensa luottoja.
Aina ei myöskään ole annettu kaikkia lain edellyttämiä tietoja luottotarjouksista.
Kuluttajalle pitää kertoa luoton todellinen vuosikorko, korko ja muut luottokustannukset, luoton määrä tai luottoraja, sopimuksen kesto, kustannusten yhteismäärä ja maksuerien määrä.
Keskeinen tieto on myös markkinoidun luoton tyyppi eli onko kyseessä kerta- vai jatkuva luotto.
Tiedot on annettava aina selkeästi ja tiiviinä kokonaisuutena eivätkä ne saa olla esimerkiksi hajallaan eri puolilla verkkosivuja. Kaikki tiedot on nähtävä vaivattomasti yhdellä silmäyksellä, kuluttaja-asiamies muistuttaa.
Luottojen suoramarkkinointi on niin ikään ollut kiellettyä heinäkuussa tehdystä lainmuutoksesta lähtien. Samalla tiettyjen kuluttajaluottojen korko rajattiin väliaikaisesti kymmeneen prosenttiin.
Kiellettyä on myös luottojen vertailu- ja kilpailutuspalveluiden suoramarkkinointi.
– Suoramarkkinointi on kiellettyä niin uusille kuin myös olemassa oleville tai entisille asiakkaille vuoden loppuun saakka. Merkitystä kiellon kannalta ei ole sillä, markkinoiko luottoja esimerkiksi luotonantaja, luotonvälittäjä vai muu taho, Väänänen sanoo.
Vaikka väliaikainen korkokatto ei koske hyödykesidonnaisia luottoja, kuten osamaksukauppaa tai luottokorttiluottoja, suoramarkkinointikielto pätee myös näihin luottoihin.