Soukan toiseen metrosisäänkäyntiin tulee pelkästään iso, läpinäkyvä hissi – Tapiolan kaltaista usean liukuportaan taivalta ei haluttu

Asema: Soukkaan tulee metron ensimmäinen liukuportaaton sisäänkäynti.

Soukan metroaseman Soukantorin sisäänkäyntiin tulee vain hissejä. Kaikilla nykyisillä metroasemilla on hissien lisäksi liukuportaat. ALA Architects
Sirpa Repo

Sirpa Repo

Nykyisin käytössä olevan metroradan asemilla on kaikilla sisäänkäynneillä sekä liukuportaat että hissit.

Soukan metroasemasta tulee ensimmäinen, jossa on toisella sisäänkäynnillä vain hissit. Tähän ratkaisuun on päädytty Soukantorin sisäänkäynnillä.

Länsimetron arkkitehtipääsuunnittelija Hannu Mikola muistuttaa, että Yläkartanontien sisäänkäynnillä on myös liukuportaat. Ne, jotka eivät halua käyttää hissiä, pääsevät liukuportailla laituritasolle sitä kautta.

Mikolan mukaan liukuportaattomaan sisäänkäyntiin päädyttiin monesta syystä.

– Jos Soukantorin sisäänkäynnille olisi tehty liukuportaat, olisi se matkustajille hitaampi vaihtoehto siirtyä laituritasolle kuin hissi. Jotta metrolaiturille olisi päässyt liukuportailla, olisi matkustajien pitänyt kiertää käytävien kautta päästäkseen seuraaville liukuportaille. Hissivaihtoehto on matkustajalle ehdottomasti nopein ja sujuvin tapa liikkua.

Mikola kehuu suomalaisen toimittajan hissejä nopeiksi. Niillä ajetaan vain kahden tason väliä eikä pysähdytä matkalla Soukantien tasolle.

Liukuportaat olisivat matkustajille hitaampi vaihtoehto.

Hannu Mikola

– Matkustajat pääsevät nopeasti hisseillä 45 metrin matkan.

Hissejä tulee yhteensä neljä. Mikolan mukaan Soukan metroasemalla tulee olemaan sen verran käyttäjiä, että kolmekin hissiä olisi riittävä määrä.

– Neljännellä hissillä varmistetaan erinomainen palvelutaso myös hissin huollon aikana ja muissa poikkeustilanteissa.

Liukuportaatonta ratkaisua puolustaa arkkitehdin mukaan sekin, että hissit ovat selvästi halvempi ratkaisu kuin liukuportaat. Niitä olisi tarvittu useammat viemään matkustajat laituritasolle asti.

Mikola vertaa Soukantorin puoleista sisäänkäyntiä Tapiolaan, jossa laituritasolle siirtymiseen tarvitaan useammat liukuportaat ja aikaa.

– Tapiolassa matkustajamäärät ovat suuria. Tämän vuoksi siellä päädyttiin liukuporrasratkaisuun, koska niiden kapasiteetti on suurempi kuin hissien.

Soukantorin hissiin mahtuu kerrallaan 30 henkilöä. Kiloissa määräksi on merkitty 2 400 kiloa.

Hissit ovat osittain läpinäkyviä. Mikola uskoo sen helpottavan niitä, joilla olla hissikammoa.

Hissien läpi kuljetaan. Niihin mennään sisälle toiselta puolelta ja tullaan ulos vastakkaiselta puolelta. Tämän pitäisi jouhevoittaa hissien käyttöä.

– Soukassa näemme miten homma toimii. Liukuportaaton sisäänkäynti on seuraavaksi tulossa Finnoon metroaseman siihen sisäänkäyntiin, joka tulee kauppakeskukseen. On myös suunniteltu, että Kaitaan toiseen sisäänkäyntiin ei tule liukuportaita.

Suunnittelun alkuvaiheessa Soukantorin sisäänkäyntiinkin soviteltiin perinteistä ratkaisua eli liukuportaita ja hissiä. Kun asiaa tutkittiin tarkemmin, selvisi, että liukuportaat olisi hankala toteuttaa siihen paikkaan.

– Ratkaisu olisi vienyt paljon tilaa maan päälläkin. Oma hankaluutensa olisi tullut siitä, että kaupunginosa on valmiiksi rakennettu. Liukuporrasratkaisun tekeminen olisi aiheuttanut suuria häiriöitä ympäristön asukkaille.

Soukassa kummatkin sisäänkäynnit otetaan käyttöön, kun metron liikennöinti alkaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.