Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vaelluskaloille avautui uusi väylä Luomanpurossa – koneurakoitsija rakensi pihalleen kalaportaat

Luomanpuron varrella vanhan myllypadon luona Kirkkonummella kokoonnuttiin perjantaina juhlistamaan uutta kalaporrasta, jolla poistetaan este vaelluskalojen nousulle puron latvoille.

Ajatus kalaportaasta syntyi muutama vuosi sitten, kun Luoman kyläyhdistys halusi kunnostaa kylän halki virtaavan ikivanhan puron.

Puroa pitkin ovat varmuudella vaelluskalat aikanaan nousseet ja tälläkin hetkellä kaloja tulee ensimmäiselle esteelle eli myllypadolle, joka on rakennettu joskus viime vuosisadan alkupuolella.

Padon vieressä asuva luomalainen Marko Vähäkuopus oli juuri rakentanut talonsa ja kuuli hankkeesta. Vähäkuopuksella on omia koneita ja urakoitsijana tietotaitoa maanrakennuksesta.

Perjantaina oli h-hetken aika. Vanha myllypato suljettiin ja ryhdyttiin odottelemaan, että vesi nousee ja lähtee virtaamaan 35 metriä pitkää uutta uomaa pitkin.

Takana on kaksi vuotta kovaa työtä, jota Vähäkuopus on tehnyt vapaa-ajallaan ja talkooväki on välillä auttanut.

– Täytyy myöntää, en kai olisi tätä aloittanut, jos alussa olisin tiennyt, millainen urakka on tulossa, Vähäkuopus huokaa, nyt kuitenkin tyytyväisenä urakan päätteeksi.

Maata on siirretty paljon ja jopa 500 tonnia tuotu luonnonkiviä, jotka on ladottu uoman seinämiksi.

Uomasta piti tehdä melko pitkä, koska korkeutta myllypadossa on noin kolme metriä.

Kalaporras ei muuta puron virtaamaa, vaan kynnys pysyy samalla korkeudella kuin ennen, mutta kalat pääsevät loikkimaan vastavirtaan "portaita" pitkin. Vanha patoalue on yksityisessä omistuksessa.

Jatkossa vaelluskaloille on noin neljän kilometrin reitti Luomanlahdelta Vitträsk-järveen, jonka ainut lasku-uoma Luomanpuro on.

Joen kunnostustöitä jatketaan vielä, ja raivaustöitä on pitkin puroa vielä talkooväelle luvassa.

Ylitsepääsemättömiä esteitä ei pitäisi kaloille enää olla. Pieniä kynnyksiä aiotaan tasoitella luonnonkivillä muun muassa rautatien alikulkurummulla.