Suunnitelma autottomasta 16-kerroksisesta talosta nurin Soukassa, nyt metroasemalle kaavaillaan matalampaa taloa

Kaupunki: Soukantorille kaavailtu 16-kerroksinen talo herätti vastustusta.

Soukka-seuran puheenjohtaja Matti Viikari pitää Soukantorin uusia suunnitelmina muutoksena parempaan, mutta näkee ongelmia myös niissä. Päivi Tuovinen

Sirkku Aalto

Soukantorille ei olekaan tulossa autotonta tornitaloa, jota alueelle aikaisemmin kaavailtiin.

Soukantorin tulevan metrosisäänkäynnin kohdalle oli aiemmin suunnitteilla jopa 16-kerroksinen Espoon Asuntojen vuokratalo ilman asukaspysäköintipaikkoja. Nyt paikalle kaavaillaan sen sijaan 8-kerroksista kerrostaloa, jonka asukkaille olisi mahdollisesti tehtävä myös parkkipaikkoja.

– Onhan sekin korkea rakennus, mutta Soukan keskustan mittakaavassa maltillisempi ja jää nykyisiä 11-kerroksisia torneja matalammaksi, sanoo arkkitehti Patrik Otranen Espoon kaupungilta.

Paikalle kaavailtuun 8-kerroksiseen taloon voisi Otrasen mukaan tulla koteja laskennallisesti noin 70 asukkaalle.

Soukantorille nouseva talo voisi edelleen olla autoton, jos paikalle rakennetaan valtion tukemia ARA-asuntoja. Kovan rahan asunnot taas vaatisivat myös autopaikkoja asukkaille, Otranen kertoo.

Mahdolliset pysäköintipaikat tehtäisiin kuitenkin muualle kuin talon välittömään läheisyyteen.

Ei kukaan omalla rahalla ostava muuttaisi siihen asumaan.

– Soukassa tällaisille paikoille on mahdotonta järjestää autopaikkoja omalle tontille. Se edellyttäisi alueen myöhemmässä kehittämisessä keskitettyä pysäköintiä, Otranen sanoo.

Se voisi tarkoittaa esimerkiksi erillistä pysäköintitaloa.

– Pysäköintiratkaisu on asia, joka vaatii pidempiaikaista kehittelyä Soukan keskusta-alueen ympärillä, Otranen lisää.

Espoon kaupungin vuokra-asuntoyhtiöllä Espoon Asunnoilla oli aiemmin suunnitteluvaraus Soukantorille, mutta se on sittemmin jättäytynyt pois varaajan roolista. Rakennuttamisjohtaja Pirjo Räihä Espoon Asunnoilta kertoo, että yhtiö on ollut viime ajat mukana Soukantorin kerrostalohankkeessa ennemminkin neuvonantajana.

Yhtiön ei hänen mukaansa ole perusteltua sitoutua hankkeisiin kaavoituksen ollessa kesken: silloin ei esimerkiksi vielä tiedetä, kuinka suuri ja korkea asuintalo kaavaan on tulossa ja soveltuuko se kohtuuhintaiseen vuokra-asuntotuotantoon.

– Useimmiten kaupungin omistamalla maalla uudishankkeissa olemme tontin vuokraajia ja kaupunki osoittaa tontin vasta, kun kaava on vahvistumassa, Räihä sanoo.

Aiemmat suunnitelmat jopa 16-kerroksisesta talosta herättivät vastustusta soukkalaisissa. He olivat huolissaan siitä, että Espoon Asuntojen autoton tornitalo vaikeuttaisi pysäköintiä, lisäisi levottomuutta ja varjostaisi naapuritaloja.

Soukka-seuran puheenjohtaja Matti Viikari pitää uusia suunnitelmina muutoksena parempaan päin, mutta näkee niissäkin ongelmia. Espoon pitäisi Viikarin mielestä pohtia tarkasti, millaisia asuntoja kaupunkiin rakennetaan ja millaisia asukkaita ne kaupunkiin tuovat.

– Espoon talouden kannalta on äärimmäisen huono tilanne, että hyvät veronmaksajat lähtevät Espoosta pois ja tilalle tulee asukkaita, jotka kuormittavat Espoon taloutta, Viikari sanoo.

Vaikka Soukantorille suunniteltu kerrostalo toteutuisi autottomana, voisi pysäköinti alueella Viikarin mukaan silti vaikeutua.

– Joka paikassa näihin niin sanottuihin autottomiin taloihin tulee asukkaita, joilla on autoja ja erittäin hyvin tiedetään, että Soukassakaan ei ole vapaita pysäköintipaikkoja missään ylen määrin.

Häntä epäilyttää myös vaihtoehto, jossa Soukantorille nousisikin kovan rahan asuntoja ja niiden asukkaita varten pysäköintipaikkoja etäämmälle talosta.

– Kovan rahan asunnot menisivät todennäköisesti sijoittajille, jotka sitten vuokraavat niitä eteenpäin. Ei kukaan omalla rahalla ostava muuttaisi siihen asumaan, sanoo Viikari.

Soukantorin kaava

Näin kaavamuutos etenee

Kaavamuutoksella oli alun perin tarkoitus mahdollistaa metron Soukantorin sisäänkäynnin viereen asuintalo, jonka asukkaille ei olisi tarvinnut rakentaa autopaikkoja. Espoon Asunnoilla oli suunnitteluvaraus alueelle.

Soukantorin kaavaehdotus oli nähtävillä keväällä. Muutosten takia kaavaehdotus tulee mahdollisesti uudestaan nähtäville todennäköisesti ensi vuonna.

Nähtävillä pidon jälkeen kaupunkisuunnittelukeskus valmistelee kaavan hyväksyttäväksi.

Kaavamuutoksen hyväksymisestä päättää lopulta kaupunkisuunnittelulautakunta.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut