Ikänaiset saivat oman salivuoron Haukilahdessa: "Pelkkä kävely ei riitä", sanoo Hilkka Syväniemi, 89

Harrastus: Joukko yli 80-vuotiaita kokoontuu säännöllisesti kuntosalille.

– Tästä saa ainakin hirveän hyvän mielen, Haukilahdessa sijaitsevalla kuntosalilla kesästä asti käynyt Hilkka Syväniemi, 89, sanoo. Sirkku Aalto

Sirkku Aalto

Jalat, käsivarret ja keskivartalo saavat kyytiä, kun joukko haukilahtelaisia senioreita harjoittelee paikallisella kuntosalilla.

Syyskuisena torstaina ikänaisille tarkoitetulla vuorolla käy viisi kuntoilijaa, joista nuorin on 83-vuotias ja vanhin 90-vuotias.

– Tämä on ihan verraton paikka, sanoo aikuisille naisille suunnatulla kuntosalilla kesästä asti käynyt Hilkka Syväniemi, 89.

Koronavirustilanteen takia Haukilahden ostoskeskuksessa sijaitsevalla salilla on torstaisin aamupäivällä vain ikänaisille tarkoitettu vuoro. Vuorolle pääsee korkeintaan seitsemän henkilöä.

Liisa Rinne, 90, kiittelee mahdollisuutta kuntoilla pienessä joukossa.

– Tuota koronaa pitää varoa, Rinne sanoo.

Pelkkä kävely ei riitä. Tämä on vastapainoa sille.

Kuntosalivuorosta on korona-aikana tullut ainakin osalle naisista erityisen tärkeä, kun koronatilanne on vaikuttanut liikuntamahdollisuuksiin.

Saliporukan kuopus Anna-Liisa Rannanmäki, 83, kertoo käyneensä useita vuosia eläkeläisille suunnatussa jumpassa aina syksystä kevääseen.

– Olen kuullut, ettei talvijumppaa tulekaan, joten jatkan sitten täällä, kuntosalilla kesästä asti käynyt Rannanmäki kertoo harjoittelunsa lomassa.

Hänet houkutteli salille entinen kollega Iris Pihkala, 85, joka aloitti kuntosalilla käymisen keväällä paikallisen kampaajamestarin suositeltua sitä hänelle.

– Ajattelin aluksi, että täällä on viisikymppisiä ja että olen tänne liian vanha, Pihkala kertoo.

Salivuorolla harjoittelevista ikänaisista monet ovat työskennelleet aikoinaan opetus- ja kasvatusalalla. Joukossa on esimerkiksi entinen kuvaamataidon opettaja, saksan ja ruotsin kielen opettaja sekä lastentarhanopettaja.

– Elämänsä on hoitanut muita ja nyt itseään, yksi paikalla olevista tiivistää.

Kuntosaliharjoittelun lisäksi monet naisista kertovat tekevänsä pihatöitä ja kävelevänsä.

– Pelkkä kävely ei riitä. Tämä on vastapainoa sille, Hilkka Syväniemi sanoo.

Jokaisella naisella on kuntosalilla oma kortti, johon on ladattu kullekin kuntoiluohjelma ja tiedot käytettävistä painoista.

Kuntosalilaitteeseen asetettavan kortin ansiosta saliohjelmaan kuuluvia liikkeitä, toistojen määrää ja sopivia painoja ei tarvitse itse muistaa eikä säätää, kertoo salivuorolla naisia avustava Livia Club -kuntosalien toimitusjohtaja Yvonne Lönnberg.

Lönnberg opastaa naisia laitteiden käytössä maski kasvoillaan tarpeen mukaan.

Ikänaisten kuntosaliohjelmaan kuuluu niin ylä-, ala- kuin keskivartaloakin kehittäviä liikkeitä.

Anna-Liisa Rannanmäki kertoo ihmetelleensä, että lihakset eivät olekaan kipeät monta erilaista liikettä sisältävän salikäynnin jälkeen.

– Kyllä sen tuntee, että kestävyys kehittyy koko ajan, sanoo puolestaan Iris Pihkala.

Myös sen voi tosin huomata kehossaan, jos kuntosalivuoro jää joskus väliin.

– Heti tunsi jaloissa, kun oli viikon poissa Hilkka Syväniemi sanoo.

Kuntoiluhetken lisäksi salivuoro on naisille myös sosiaalinen tapahtuma, sillä vuorolla voi tavata muita ihmisiä.

– Anna-Liisan kanssa tapaamme täällä nyt, kun on korona, Iris Pihkala kertoo.

Kuntosalilla kolmisen vuotta käynyt Tuula Vakkuri, 84, käy salilla useammin kuin kerran viikossa. Salilla käymisellä on hänelle suuri merkitys, sillä leskeksi jäämisen jälkeen se on ollut yksi tapa jatkaa elämää.

–  Tiesin, että se oli myös hänen toivomuksensa, Vakkuri sanoo viitaten muutama vuosi sitten kuolleeseen mieheensä.

Liikunta

Näin yli 65-vuotiaiden tulisi liikkua

Lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta tulisi harjoittaa ainakin kaksi kertaa viikossa.

Sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi ainakin 2 tuntia 30 minuuttia viikossa.

Samat terveyshyödyt saa, kun lisää liikkumisen tehoa reippaasta rasittavaksi. Tällöin tulisi liikkua ainakin 1 tunti 15 minuuttia viikossa.

Kevyttä liikuskelua pitäisi kuulua päivään mahdollisimman usein.

Erilaisten liikkumismuotojen monipuolinen yhdistely edistää parhaiten terveyttä ja toimintakykyä.

Lähde: UKK-instituutti

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut