HSL ottaa aikalisän uusien lähijunien hankinnassa

HSL ottaa vuoden aikalisän uusien lähijunien hankintaan. Arkisto/Sirkku Aalto

Paavo Rantalainen

Koronatilanne on muuttanut HSL:n lähiajan suunnitelmia. Matkustajamäärät ovat pudonneet ja samalla koko joukkoliikenteen tulevaisuudennäkymät ovat epävarmoja.

HSL päätti vajaa vuosi sitten, että 30–40 uuden lähiliikennejunan hankinta tulee käsiteltäväksi tämän vuoden loppuun mennessä.

Junakaluston hankinta ja uusien junavarikoiden suunnittelu on kytketty toisiinsa.

Varikkoa tarvitaan HSL:n mukaan välttämättä siinä vaiheessa, kun uusia junia hankitaan.

HSL:n hallitus päätti tiistaina, että uusien lähijunien hankintaan ja varikkoratkaisua koskeviin hankepäätösesityksiin otetaan vuoden aikalisä, ja ne tuodaan hallituksen käsiteltäväksi ensi vuoden loppuun mennessä.

Tällä hetkellä ei ole HSL:n mukaan mahdollisuutta määrittää hankittavan junakaluston määrää.

Koronan myötä tilanne on muuttunut, ja matkustajamäärien palautumisesta takaisin entiselleen on vaikea kenenkään sanoa mitään.

Kun junapäätöksiä lykätään, samalla myös varikkohankkeen tiimoilta päätökset voivat odottaa.

Varikkoasia ei ole edennyt HSL:n mukaan odotetulla tavalla kuntien puolelta, sillä päätöstä ensimmäisen varikon sijainnista ei ole.

Lisäksi varikkoa ei ole huomioitu kaavoituksessa. Myöskään varikon toteuttajataho ei ole selvillä, HSL:ssä perustellaan päätösasioiden lykkäämistä.

Uuden junavarikon sijaintipaikoiksi on ollut ehdolla muun muassa Mankki Espoossa sekä Luoma ja Vuohimäki Kirkkonummella.

Edit 7.10.2020 klo 16.40: Poistettu otsikosta maininta varikkopäätösten lykkäämisestä ja lisätty HSL:n vastaus (alla)

HSL ei lykännyt junavarikkoasiaa

Länsiväylä kirjoitti 6.10. HSL:n junakaluston hankinnan aikalisästä. Kirjoituksessa on tulkittu virheellisesti HSL:n hallituksen päätöstä liittyen varikkohankkeen lykkäämiseen. HSL:n hallitus ei ole päättänyt varikkohankkeen lykkäämisestä, joka on kuntien päätösvallassa oleva asia, vaan junakaluston hankinnan lykkäämisestä, joka kuuluu HSL:n päätösvaltaan.

Junakaluston hankinnan lykkäämisen syynä on se, että varikkoasia ei ole edennyt odotetulla tavalla kuntien puolelta. Jotta HSL:n hallitus voisi päättää junakaluston hankinnasta, tulee kuntien osoittaa ensimmäisen varikon sijainti ja varmistaa varikon toteutusaikataulu. HSL ei siis ole päättänyt lykätä varikkohanketta, vaan pyrkii osaltaan  edistämään varikkoon liittyviä asioita kuntien suuntaan.

Tero Anttila

Osastonjohtaja, HSL

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut